Nybörjare på Linux kompilering

Moderator: Telldus

Post Reply
solebo
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nybörjare på Linux kompilering

Post by solebo »

Hej
Jag hoppades att jag skulle klara av kompilering av Telldus på min Open Suse server v.11.1, tyvärr kom jag inte så långt.
Efter att jag verifierart att kärnan var av rätt version och innehöll ftdt_sio så hittade jag Cmake via Yast och installerat det med grafiskt interface.
Tyvärr kan jag inte kompliera varken via det grafiska eller kommand-interfacen.
Är det ingen som byggt ett installationspaket för Open suse?
/Johan
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Hur har det gått?
Det är lättare att hjälpa till om du talar om vad som går fel. Vilket felmeddelnde du får.
solebo
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by solebo »

Jag kom lite längre efter inlägget. Jag laddade hem ett utvecklingspaket "dev" och då kunde jag köra Cmake configurate och generate från det grafiska gränssnittet men fick felmeddelanden. När jag sedan försökte köra make från terminal så fick jag först flera gröna rader men efter 84% fick jag detta och mer:

[ 84%] Building CXX object driver/libtelldus-core/CMakeFiles/telldus-core.dir/SettingsConfuse.cpp.o
/usr/src/telldus-core-2.0.1/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:13:21: error: confuse.h: No such file or directory
/usr/src/telldus-core-2.0.1/driver/libtelldus-core/SettingsConfuse.cpp:21: error: ISO C++ forbids declaration of ‘cfg_t’ with no type

Det fortsatte med över 50 liknande felmeddelanden.
Om jag nu gjort ett misslyckat försök, kan jag då radera några filer för att försöka igen?
Jag har använt default path vid mina försök.
Man kunde använda make eller make install men jag förstod inte vilket jag skulle använda.
Salnar jag fortfarande något i min Suse installation för att kunna kompilera? Suse tar ju rpm paket och då har mina installationer fungerat med mina kunskaper.

/Johan
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Nu kan jag inte Suse, men jag har gjort en kompilering av debianpaket i en annan tråd. Det kanske kan hjälpa dig lite.

Du har hittat wikisidan, antar jag.

Varifrån har du fått källkoden till telldus programvara?

Annars så verkar det som utvecklingspaketet för programbiblioteket confuse saknas (libconfuse-dev i debian) saknas.

När kom felmeddelandet? Även när du konfigurerar eller bara när du kompilerar?
solebo
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by solebo »

Källkoden laddade jag hem från telldus hemsida.
Jag har kollat på wikisidan men ärligt talat så är det svårt att hänga med om man inte gjort liknande övningar i Linux tidigare.
Felmeddelandet kom när jag försökte köra make i terminalfönster.
Kan du beskriva stegen med konfigurering, kompliering och make?
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Men då saknar du ju ett programmeringsbibliotek, det jag nämnde ovan. Leta efter det, installera och prova.

Det vore även bra om du skriver ned var du behöver göra för att sedan lägga upp här. Så att nästa användare kan få hjälp. Samt kan du hitta när du behöver det nästa gång.
deejay
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nybörjare på Linux kompilering

Post by deejay »

Till OpenSuSE krävs: libconfuse-devel
Sedan gick det bra att kompilera...
Edit: Fick köra ldconfig efter kompilering och make install...
/Deejay
Post Reply