Rätt konfig för Telldus Live?

Moderator: Telldus

Post Reply
keda
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rätt konfig för Telldus Live?

Post by keda »

Hej!

Har tidigare labbat lite med Automagically och tyckt det fungerat bra, men är sugen på att få till en lösning som krokar in mot Telldus Live! så jag får ett snyggt gränssnitt från mina mobila enheter. Frågan är om det jag har idag kan åstadkomma det jag vill?

Utrustning:
- Rpi wheezy
- Tellstick Basic
- Nexa rörelsesensor
- Nexa inbyggnadsmottagare
- Nexa "utomhusmottagare"
- Önskedröm: Temperatursensor, men då behövs Duo eller Net, korrekt?

Kan jag med denna setup sätta upp så jag kan konfa och slå på enheter via Telldus Live(via t.ex mobiltelefon)? Eller är det Telldus Net som gäller? Och sista frågan, vilket admin och användargränssnitt rekommenderar ni på Rpi?

Tack på förhand!

Mvh,
Keda
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt konfig för Telldus Live?

Post by M203 »

keda wrote:Hej!

Har tidigare labbat lite med Automagically och tyckt det fungerat bra, men är sugen på att få till en lösning som krokar in mot Telldus Live! så jag får ett snyggt gränssnitt från mina mobila enheter. Frågan är om det jag har idag kan åstadkomma det jag vill?

Utrustning:
- Rpi wheezy
- Tellstick Basic
- Nexa rörelsesensor
- Nexa inbyggnadsmottagare
- Nexa "utomhusmottagare"
- Önskedröm: Temperatursensor, men då behövs Duo eller Net, korrekt?

Kan jag med denna setup sätta upp så jag kan konfa och slå på enheter via Telldus Live(via t.ex mobiltelefon)? Eller är det Telldus Net som gäller? Och sista frågan, vilket admin och användargränssnitt rekommenderar ni på Rpi?

Tack på förhand!

Mvh,
Keda
Använder remotestick och Tasker på mina Android enheter. Finns även en tråd som cptnodegard startat om lösning för push via Autoremote. Fungerar utmärkt.
keda
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt konfig för Telldus Live?

Post by keda »

Tack för svaret M203!

Bara så jag hänger med, vad har du i botten för att få det fungera mot Remotestick Andriod app? Tellstick Classic, telldus-core(linux) och någon koppling till Telldus Live! med API?

(Kommer dock köra från en iPhone har jag tänkt)

Eller har du en Telldus Net som är direkt kopplad till Telldus Live?

Mvh,
Keda
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt konfig för Telldus Live?

Post by M203 »

keda wrote:Tack för svaret M203!

Bara så jag hänger med, vad har du i botten för att få det fungera mot Remotestick Andriod app? Tellstick Classic, telldus-core(linux) och någon koppling till Telldus Live! med API?

(Kommer dock köra från en iPhone har jag tänkt)

Eller har du en Telldus Net som är direkt kopplad till Telldus Live?

Mvh,
Keda
Tellstick Net / Telldus Live

/M203
keda
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt konfig för Telldus Live?

Post by keda »

Finemang! Sista frågorna:

- Kan jag med en NET ta emot information från sensorer(t.ex rörelsesensor) och göra ett schema baserat på detta? Typ tända lampa om rörelsesensorn går igång?
- Hur avancerade funktioner finns att tillgå i Telldus Live! i nuläget? Och hur stabil är tjänsten? Tar det lång tid innan lampor slås på etc när man går genom deras molntjänst?

Mvh,
Keda
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt konfig för Telldus Live?

Post by M203 »

keda wrote:Finemang! Sista frågorna:

- Kan jag med en NET ta emot information från sensorer(t.ex rörelsesensor) och göra ett schema baserat på detta? Typ tända lampa om rörelsesensorn går igång?
- Hur avancerade funktioner finns att tillgå i Telldus Live! i nuläget? Och hur stabil är tjänsten? Tar det lång tid innan lampor slås på etc när man går genom deras molntjänst?

Mvh,
Keda
Jag har ett par 99 kronors tempmätare som skickar data till Net, finns tråd om dem på forumet. Visar med widget i min Android.

Jag har rörelsesensorer som triggar pushmeddelande via luren (push stöds inte men går att lösa på annat sätt). Istället för att trigga push kan du sätta på en lampa. Du kan ange tid samt dag som kontext med exempelvis.

När min lur kopplar upp sig mot mitt wlan samt att solen gått ner så skickar min telefon on kommande till mina lampor. Ingen fördröjning för min del att tala om.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt konfig för Telldus Live?

Post by Jaxån »

Om du vill använda IoT, så titta på Raspberry Pi och Telldus på Linux. Då kan du göra massa saker genom att skriva en hög med händelser som styr när tellstick skall jobba.

Det går även att göra en webbsida för att hantera detta.
Post Reply