RPi och Kamera modulen

Moderator: Telldus

Post Reply
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

RPi och Kamera modulen

Post by Mnemonic »

Jag köpte kamera modulen som raspberry pi gruppen satt ihop men döm till min förvåning är det något som stör Tellstick Basic på RPi för när kameran skickar live feed så blinkar Tellstick:en hela tiden om vart annat. Så fort jag stänger av kameran så slutar Tellstick att blink. Är det någon som har sett detta förut på RPi/Linux? Jag har inte sett något i någon logg.
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: RPi och Kamera modulen

Post by Zapper »

Antingen radiostörning(testa tellsticken på en usb förlängning bort från kameran), eller så kanske strömförbrukningen i kameran får tellsticken att gå bananas om spänningen i systemet blir ojämn eller sjunker. Eller någon mjukvaru/addresskonflikt. Det kan vara mkt :roll:
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPi och Kamera modulen

Post by Mnemonic »

Har iofs svårt att tro att det skulle bero på en adress konflikt då det hanteras klart bättre än vad Windows gör men vet inte vad kameran skulle säga ut i radio :-) Ska dock forska vidare på den saken och du har också helt rätt om spänningen det måste jag vara ärlig och säga att det testade jag inte då live feed lär nog dra en hel del ström :-)
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: RPi och Kamera modulen

Post by Zapper »

Oskärmad elektronik kan störa mer än man tror, dock så känns det ju som om att RPi folket borde iaf ha tänkt lite på det. Blev inte de tvungna att emc testa RPin och ce märka den !?
Post Reply