Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Moderator: Telldus

Post Reply
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by fotodille »

Hej!
Jag är ganska ny på python men har lyckats skriva några små program som gör det jag vill, men nu har jag försökt mig på att köra telldus-py (https://github.com/erijo/telldus-py) och kommer ingen vart.
Jag har laddat ner och packat upp zip-filen på min raspberry pi i en egen underkatalog till /home/pi/ så t.ex ligger filen telldus.py (vilket enligt min förståelse är själva grundmodulen i det här paketet) på följande sökväg: /home/pi/tp/telldus-py-master/telldus/telldus.py
Behöver jag göra nån sorts installation av det här? Jag har fått uppfattningen att om jag sparar mitt program i samma mappstruktur ska det inte behövas …

Mitt script består av följande rader:

Code: Select all

# Test av telldus-py

print('hallo pi')
import(telldus)

core=telldus.TelldusCore()
Om jag gör ett script och sparar filen i /home/pi/tp/telldus-py-master/telldus/ får jag detta fel:
Traceback (most recent call last):
File "/home/pi/tp/telldus-py-master/telldus/PBtest.py", line 4, in <module>
import telldus
File "/home/pi/tp/telldus-py-master/telldus/telldus.py", line 24, in <module>
from .constants import *
ValueError: Attempted relative import in non-package


Om jag i stället sparar filen i /home/pi/tp/telldus-py-master/ får jag detta fel:
Traceback (most recent call last):
File "/home/pi/tp/telldus-py-master/PBtest.py", line 6, in <module>
core=telldus.TelldusCore()
AttributeError: 'module' object has no attribute 'TelldusCore'


Vad missar jag?
Tack snälla om ni kan hjälpa mig vidare - jag har inte hittat vad jag söker via google iaf :(
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by PerA »

Ta dig en titt på den här wrappern istället. Fungerar kanon :)
http://telldus.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=2109
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by fotodille »

Tack.

Jag har provat den förut men fick då ett syntaxfel hur jag än gjorde (i modulens kod) men vid ett nytt försök nu så får jag det att funka :)

Däremot har jag uppenbarligen en hel del kvar att lära ... Det är inte superenkelt att klura ut hur jag ska använda det bäst tycker jag.
Det jag lyckas med är att göra (t.ex.)

Code: Select all

import td

devs=td.getNumberOfDevices()
print 'devices: ', devs

td.turnOn(3)
Är det så du jobbar också, mot td.py?
Har du några exempelrader kod skulle jag bli lycklig :roll:
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by davka003 »

Jag (upphovsmannen till td.py) svarar gärna på konkreta frågor. Den allra mesta funktionaliteten används i tdtool.py som ligger i samma mapp. Denna tycker jag är relativt enkelt att förstå sig på - men jag kanske är lite skadad då jag jobbat med utveckling i Python de senast 5 åren.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by fotodille »

Hej!
Det låter ju fantastiskt bra, davka003.

Nej, jag är väl inte riktigt där du är när det gäller python :? Jag lärde mig BASIC på en ABC-80 i början på 80-talet och har egentligen inte uppdaterat mig särskilt mycket sen dess - bara fuskat lite i VBA och byggt några asp-sidor, men nu har jag satt igång en liten kampanj med att lära mig objektorientering med python som första alternativ, och lite linux i form av RPi.

Jag forskar vidare i din modul och återkommer om jag har frågor. Tack!
Jag kan förresten ställa en första redan nu: Behöver jag göra någon form av installation eller räcker det att packa upp zip-filen och lägga min .py-fil i samma mapp?
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by davka003 »

Du måste ha telldus mjukvara installerad och fungerande för att det ska fungera. Alltså du måste kunna köra "tdtool" i linuxprompten.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by fotodille »

Jodå, det har jag.
Har fått både det och Remotestick-server på plats och dessutom ett par cron-jobb och några bash-kommandon.
Det jag inte lyckas utröna är alltså hur jag hanterar det från python, men jag jobbar på - nån gång ska väl även jag begripa =)
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by fotodille »

Så, en konkret fråga:
Funkar det bara i Python 2?
Jag får syntaxfel om jag kör öppnar från IDLE3 har jag märkt efter långt prövande.

Sen lyckas jag inte göra något med tdtool.py över huvud taget - jag får bara felmeddelanden.
Om jag gör något i stil med koden jag la i ett inlägg ovan, med td.py i stället, kan jag åstadkomma lite saker men inget med tdtool

Nån som har ett par rader kod att visa för mig? Please ...
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Enkelt Python-problem i Raspberry Pi?

Post by davka003 »

Koden jag skrivit är för Python 2.x, jag har inte gått över till 3.x än - pythonvärlden är minst sagt splittrad om huruvida man ska uppgradera till 3.
I mitt fall har jag professionellt alltid fastnat i att paket jag behöver ännu inte finns för 3 så därför har jag inte fått chansen att gå över.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Post Reply