RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Moderator: Telldus

Post Reply
mgn
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by mgn »

Jag har byggt ihop RPM-paket av telldus-core samt telldus-gui för Fedora, tänkte dela med mig av dessa nedan. Enklast möjliga installation genom att lägga till mitt repository enligt:

Fedora < 22

Code: Select all

su -c 'yum localinstall --nogpgcheck http://www.tagpad.net/rpm/tagpad-repo-1-2.noarch.rpm'
Fedora >= 22

Code: Select all

su -c 'dnf install --nogpgcheck http://www.tagpad.net/rpm/tagpad-repo-1-4.noarch.rpm'
och sedan går det att installera 'telldus-core' samt 'telldus-gui' med:
Fedora < 22

Code: Select all

yum install telldus-core
yum install telldus-core-devel (om utvecklarfiler vill användas)
yum install telldus-gui
Fedora >= 22

Code: Select all

dnf install telldus-core
dnf install telldus-core-devel (om utvecklarfiler vill användas)
dnf install telldus-gui
I filen /etc/yum.repos.d/tagpad.repo finns både ett 'stable' och 'testing' repository. I 'stable' ligger RPM-paket för officiella releaser av telldus-core, medan 'testing' huserar byggen direkt från git-hub. Kör själv på dessa 'bleeding-edge-byggen', men det finns inga garantier att dessa byggen fungerar (förutom att jag testar dessa själv ett tag innan jag publicerar dessa i repot). RPM-paketen uppfyller Fedoras 'packaging guidelines'.

Kom ihåg att rensa alla eventuella tidigare installationer av telldus-core som gjorts via 'make install'. Anledningen är att 'make install' lägger vissa filer på ställen i filsystemet som inte är 'Fedora-standard', och då kan de komma i konflikt med de filer som installeras via RPM-paketen.

Efter installation så startas 'telldusd' med:

Code: Select all

sudo systemctl start telldusd
Och att konfigurera så att telldusd startas vid boot görs enklast med:

Code: Select all

sudo systemctl enable telldusd
Senaste pakten hamnar alltid i repo för aktuell Fedora-version, just nu Fedora 22. Jag uppdaterar inte paket för äldre Fedora-versioner om ingen explicit frågar efter detta.
Last edited by mgn on Sun Jul 26, 2015 10:50 pm, edited 5 times in total.
mr2web
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by mr2web »

TACK mgn för detta!!!!!!
Dock vore det super om du skulle kunna skapa rpm paket för tellduscenter med... :-) Har inte haft någon lycka alls med att kompilerad och installera det på min fedora 19 burk...
mgn
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by mgn »

Kul att någon har användning av detta :-) Jag skall fixa även tellduscenter nu när intresse finns, postar så fort det är klart.
mgn
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by mgn »

Nu finns även 'telldus-gui' som Fedora-paket, installeras med:

Code: Select all

yum install telldus-gui

Observera att 'telldus-gui' just nu bara finns i repot 'testing'. Posta i denna tråd vid problem med ovanstående paket.

Starta TelldusCenter med:

Code: Select all

TelldusCenter
Programmet går även hitta under "Accessories" -> "TelldusCenter".
korfun
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by korfun »

Först vill jag tacka för Fedora-RPM'erna. Sparade mycket tid åt mig.
Fick igång Min Tellstick Duo ihop med Core och GUI't och just nu sköts mina lampor via cron.

Men en sak har jag inte förstått .. hur aktiverar jag Telldus Live i den här linuxversionen av TelldusCenter?
mgn
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by mgn »

Om du inte redan hittat det så kan man konfigurera Telldus Live kopplingen genom att editera filen:

~/.config/Telldus/TelldusCenter.conf

Och lägga till:
[Live]
UUID=<uidstring>

Jag kör inte TelldusCenter själv, så jag kan inte verifiera att det fungerar dock.
patchon
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RPM paket för Fedora 18 (och senare)

Post by patchon »

Typiskt att jag inte såg att du hade satt upp ett repo, kör själv Fedora 20 och gjorde häromdagen en ganska detaljerad guide för hur man kan sätta upp telldus med nexa, någon kanske har nytta av den http://blog.fridns.se/blog/2014/01/12/a ... fedora-20/

:)

/Patrik
Post Reply