Tellstick Duo + Asus RT-N66U Router + Optware kombo

Moderator: Telldus

Post Reply
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Duo + Asus RT-N66U Router + Optware kombo

Post by Valle »

Hej!
Jag har behöver tips och hjälp!
Jag har tidigare kört Switchking på en separat server tidigare och använt mig av både schemaläggning och deras mobil-APP för ipad / android.
Men nu tänkte försöka koppla min Duo till Routern (Asus RT-N66U Broadcom 470) för att slippa servern och har följande långsiktiga önskemål. :-)
1: Få Duon att fungera med både fjärrbrytare och sensorer.
2: Få till en grundläggande schemaläggning av fjärrbrytare under dygnet.
3: Få till en mobil-app för att kunna styra fjärrströmbrytare per distans samt läsa av temperaturer och sensorer.
(Jag är inte direkt intresserad av att bygga någon hemsida för styrningen om jag inte behöver)

Jag har försökt läsa i forumet men blivit bara mer och mer förvirrad. Det verkar vara väldigt många alternativa spår med allt från pythonscript, homeautomation, remotestick, nexahome osv osv.
Är det någon som kan leda in mig på rätt väg och tipsa om vilka applikationer jag ska satsa på !! Finns det någon lösning för Optware / Linux med mina önskemål ovan ?
Jag har fram tills nu insallerat optware + paketen telldus-core 2.0.4.2, lighttpd. Editerat tellstick.conf med mina fjärrbrytare.
Sen fastnade jag just nu vid att inte förstå hur jag får in mina tempsensorer (För dessa ska tydligen inte adderas i tellstick.conf filen)
Nåja, det viktigaste för mig vore att få tips på hur jag ska bygga upp systemeringen (vilka applikationer) Sen hoppas jag att resten ger sig.

Tacksam för alla tips jag kan få ! Det vore grymt att få Tellsticken att fungera direkt på routern...... (men också kunna ansluta med mobilen)

Edit:Har nu förstått att telldus-core 2.0.4.2 som finns packeterad för openwrt inte stödjer tellstick duo.
Nu måste jag alltså göra en egen kompilering av 2.1.1 för att få saker att fungera. Nu har under dagen trixat och fixat men får inte till 2.1.1 i kompileringen.
Just nu sitter jag fast vid 99-100% kompilering avbruten p.g.a argp.h
/mnt/NAS/Server/telldus-core-2.1.1/tdadmin/main.cpp:4:18: error: argp.h: No such file or directory

Som jag förstått så finns ingen argp.h på min openwrt-burk. Jag hittade något inlägg här på forument kring en patch för argp-standalone. Men jag får det inte att fungera. Detta börjar blir väldigt frustrerande. :?
Nästan 100% kompilerad och faller på mållinjen... *suck*

Huja. Finns det ingen vänlig själ som redan packeterat 2.1.1 för openwrt och kan hjälpa mig. :-) Vem är det som tidigare har gjort 2.0.4.1 som ligger upplagd i trunken för IPKG ? Denna själv borde prisas och belönas för att lägga upp 2.1.1 :wave:

/Valle
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo + Asus RT-N66U Router + Optware kombo

Post by Valle »

UP !
Är det ingen som har provat att köra eller kör tellstick duo mot en Asus router och kan ge mig lite tips ? Det fanns ju som sagt ett packet via ipkg, men tyvärr bara telldus-core 2.0.4.2.
Jag vore grymt tacksam för alla tips...

/Valle
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo + Asus RT-N66U Router + Optware kombo

Post by Valle »

Det händer inte mycket forumet längre?
Är tellstick-produkterna på väg att gå ur tiden?
Länge sedan någon ny mjukvarurelease... Och om man frågar på forumet så får man ingen respons ?
Verkligen ingen som prövat att bygga telldus-core för Openwrt /asus router?

Micke Prag: du har ju själv byggt den versionen som ligger upplagd idag (telldus-core 2.0.4.2) som ligger i trunken ?
Var detta endast en engångs-företeelse ? Vore grymt att få hjälp med att bygga en senare utgåva packet till openwrt.
https://dev.openwrt.org/ticket/9062

Det vore kul att få igång grejerna nån gång.... :-)

/V
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Tellstick Duo + Asus RT-N66U Router + Optware kombo

Post by niclasf »

Kompilerade precis för OpenWRT attitude adjustment, och jag fick det att fungera.

Vet inte om du fortfarande är intresserad eller om du kanske har fått det att fungera själv.

/N
robber
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Duo + Asus RT-N66U Router + Optware kombo

Post by robber »

niclasf wrote:Kompilerade precis för OpenWRT attitude adjustment, och jag fick det att fungera.

Vet inte om du fortfarande är intresserad eller om du kanske har fått det att fungera själv.

/N

Berätta mer!

/r
Post Reply