Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Moderator: Telldus

Post Reply
ostgardh
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by ostgardh »

Hej.

Jag undrar om någon vet när nästa version telldus-core kommer.

Läste här (se länken) att nästa verion skall ha stöd för att exekvera skript vid signal in.
http://developer.telldus.se/blog/2012/1 ... om-signals

Ex. om tempen sjunken under X grader eller om nexa remot signal skickas kör skript X.

//
e85
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by e85 »

Ser ju kanon ut. Får hoppas det kommer snart så slipper jag koda nåt eget. :)
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by Videonisse »

+1

Tycker det är märkligt att nästa version dröjer så länge då befintlig inte fungerar väl för många.

Jag har själv kört inofficiella versioner i snart ett år pga att Duon tappar USB-kontakten med Windows i den skarpa versionen. Den jag har nu är hämtad från Switch Kings forum och fungerar hyfsat men inte 100% med 3:e parts applikationer.

Tycker nog att Telldus borde kunna prioritera att släppa en ny skarp version som är stabil innan de lägger till fler funktioner.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by niclasf »

Källkoden är helt öppen. Det är bara att koda på om man vill skynda på releasen.
ahammar
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by ahammar »

niclasf wrote:Källkoden är helt öppen. Det är bara att koda på om man vill skynda på releasen.
Snälla! Att göra källkoden öppen ersätter ju inte support från tillverkaren. Linux står med som ett supportat operativsystem så jag förväntar mig att det ska fungera där, vilket det inte gör för många.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by niclasf »

Vad är det som inte funkar?
e85
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by e85 »

Fungerar koden för att köra script idag om man kompilerar själv? Såg en massa funktioner för detta i EventUpdateManager.cpp men jag kan inte avgöra ifall det är komplett...
http://developer.telldus.se/browser/tel ... re/service
ahammar
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by ahammar »

niclasf wrote:Vad är det som inte funkar?
För mig så kraschar TelldusCenter i Ubuntu titt som tätt. När jag loggat ett support-ärende så säger de att de att Linux inte är speciellt prioriterat jämfört med de andra plattformarna. Finns fler ärenden (från andra) runt liknande problem.
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by Videonisse »

niclasf wrote:Vad är det som inte funkar?
För mig är det att tredjepartsklienter, som använder APIet för att prenumerera på sensordata, slutar ta emot data. Det märkliga är att inte alla samtidiga klienter behöver sluta fungera, tex är det min SwitchKing som inte fungerar korrekt just nu samtidigt som BeyondMeasure och EventGhost fungerar utmärkt.

Detta skall tydligen vara ett känt problem och betaversioner från Telldus fungerar bättre men uppenbarligen är problemet inte helt löst ännu i den version jag har.

Vore ju tacksamt om Telldus ville ge sin syn på när nästa version kan tänkas släppas...
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by niclasf »

OK. Jag förstår att det finns buggar.
Min poäng var nog snarare att eftersom det är öppen källkod, så har man alla möjligheter att snabba på releasen om man kan koda.

Användaren ahammar tolkade det som att jag menade att Telldus-supporten kunde skippas för att källkoden var öppen.
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by Daniel »

Vore ju faktiskt kul med lite info ifrån Telldus om denna version och när den kan tänkas komma. Nu har man äntligen lyckats få till en Duo-firmware som gör att jag kan ta emot signaler ifrån Nexas magnetbrytare, kunde man bara lyssna efter dem i mjukvaran också så skulle man kunna göra mycket kul.

Så jag säger som e85, är det långt kvar till release så får man väl knacka något själv, något python-kör som kör som en daemon eller något, men det vore trevligare med den inbyggda versionen som uppenbarligen är på väg...

/Daniel
Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
e85
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by e85 »

Kan posta min modifierade version av callback-exemplet i python om nån annan är sugen att experimentera. Jag kan inte python men verkar vara ett trevligt språk så kommer nog fortsätta greja lite med det...

Det här scriptet lyssnar efter signal från en IR-sändare och dimmrar upp en lampa. Tyvärr måste man ju vänta tills IR-sändaren sänt klart så det blir inte riktigt så klockrent som jag hade tänkt mig. Det tar nog 2-3 sekunder innan lampan tänds efter att man kommit in i mörkret i badrummet. Anledning till att jag gjort såhär är att IR-sändaren inte verkar vara kompatibel med dimmermottagare (och för att få leka med tellsticken). Inte säkert kommentarerna stämmer 100%...

Code: Select all

from ctypes import c_int, c_ubyte, c_void_p, POINTER, string_at #imports allowing the use of our library
from threading import Timer
import time
import platform

#platform specific imports:
if (platform.system() == 'Windows'):
	#Windows
	from ctypes import windll, WINFUNCTYPE
	lib = windll.LoadLibrary('TelldusCore.dll') #import our library
else:
	#Linux
	from ctypes import cdll, CFUNCTYPE
	lib = cdll.LoadLibrary('libtelldus-core.so.2') #import our library

timers = {} #timerlist
lastTime = {}

def turnOn():
	print "turning on"
	lib.tdTurnOn(1)

def turnOff(intDeviceId):
	print "%f: turning off device %d" % (time.time(),intDeviceId,)
	return lib.tdTurnOff(intDeviceId)
	
def dim(intDeviceId, level):
	print "%f: dimming device %d" % (time.time(),intDeviceId,)
	return lib.tdDim(intDeviceId, level)
	
#function to be called when a device event occurs		
def callbackfunction(deviceId, method, value, callbackId, context):
	global lastTime
	global timers
	
	if not (deviceId == 6):
		return

	if (deviceId in lastTime):
		if ((time.time() - lastTime[deviceId]) < 2):
			print "%f: msg repeated" % (time.time())
			return
		
	lastTime[deviceId] = time.time();
	
	
	print "callback!"

		
	print "Received event for device %d" % (deviceId,)
	if (deviceId in timers):
		# a timer already exists for this device, it might be running so interrupt it
		# Many devices (for example motion detectors) resends their messages many times to ensure that they
		# are received correctly. In this example, we don't want to run the turnOn/turnOff methods every time, instead we
		# start a timer, and run the method when the timer is finished. For every incoming event on this device, the timer
		# is restarted.
		t = timers[deviceId] 
		t.cancel()
	if (method == 1):
		#on
		t = Timer(1, dim, [5, 200])
	else:
		#off
		t = Timer(1, turnOff, [5])

	t.start()
	timers[deviceId] = t #put timer in list, to allow later cancellation

#function to be called when device event occurs, even for unregistered devices
def rawcallbackfunction(data, controllerId, callbackId, context):
	print string_at(data)

if (platform.system() == 'Windows'):
	CMPFUNC = WINFUNCTYPE(None, c_int, c_int, POINTER(c_ubyte), c_int, c_void_p) #first is return type
	CMPFUNCRAW = WINFUNCTYPE(None, POINTER(c_ubyte), c_int, c_int, c_void_p)
else:
	CMPFUNC = CFUNCTYPE(None, c_int, c_int, POINTER(c_ubyte), c_int, c_void_p)
	CMPFUNCRAW = CFUNCTYPE(None, POINTER(c_ubyte), c_int, c_int, c_void_p)

cmp_func = CMPFUNC(callbackfunction)
cmp_funcraw = CMPFUNCRAW(rawcallbackfunction)

lib.tdInit()
lib.tdRegisterDeviceEvent(cmp_func, 0)
#lib.tdRegisterRawDeviceEvent(cmp_funcraw, 0) #uncomment this, and comment out tdRegisterDeviceEvent, to see data for not registered devices

print "Waiting for events..."
while(1):
	time.sleep(5) #don't exit
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by jonaz »

jag väntar oxå på telldus-core v2.1.2?

Det är snart 2 år sedan 2.1.1 kom... Känns som detta dröjer lite för länge?
ahammar
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by ahammar »

Håller med. Känns tyvärr som att utvecklingen av telldus har dött helt.
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nästa version av att telldus-core v2.1.2?

Post by Daniel »

Vi kanske ska bumpa den här tråden lite emellanåt och se om någon på Telldus vaknar :wave: :wave: :wave: :D

Själv kör jag numera 2.1.2 beta 8, funkar bra. Vore bara trevligt om den fanns paketerad och enkelt nedladdningsbar för mina användare också...

/Daniel
Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply