Raspberry PI med Tellstick Basic

Moderator: Telldus

Post Reply
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by Mnemonic »

Jag har ett litet delikat problem. Som titeln antyder så kör jag en Raspberry PI med en tellstick ansluten. Jag har kompilerat telldus-core enligt http://elinux.org/R-Pi_Tellstick_core och har sedan konfigurerat /etc/tellstick.conf med följande:

Code: Select all

user = "nobody"
group = "plugdev"
ignoreControllerConfirmation = "false"
#device {
#  id = 1
#  name = "Example device"
#  protocol = "arctech"
#  model = "codeswitch"
#  parameters {
#    house = "AAA"
#    unit = "111"
#  }
#}

device {
id = 1
name = "Nexa: Floorlamp: Left"
model = "selflearning-dimmer:nexa"
parameters {
house = "16277963"
unit = "1"
}
}

device {
id=2
name="Nexa: Floorlamp: Right"
model="selflearning-switch:nexa"
parameters {
house = "1738974"
unit = "2"
}
}

device {
id=3
name="Nexa: Entreance: Celling"
model="selflearning-switch:nexa"
parameters {
house = "1849095"
unit = "3"
}
}
Till en början jag hade jag problem med att telldusd inte gick igång men efter sedvanligt omstarter och genomgång av rättigheter så gick allting igång och när jag t ex kör:

Code: Select all

tdtool --list | tdtool --on 1 | tdtool --off 1
så kan jag se att tellsticken blinkar vid varje kommando och får resultat att kommandot lyckas. Till enheter har jag främst 3st NEXA CFR-2027 och i min konfiguration har jag provat både *-switch och *-dimmer med :nexa tillägg men när sätter en CFR-2027 i inlärningsläge och jag skickar --learn så händer inget dvs CFR-2027 visar inte att den tar emot kommandot.

Jag har provat att ha tellstick:en mycket nära lampan ( ca 30cm ifrån ). Tellsticken är felsökt i Windows 7 x86 och där fungerar det fint så inga fel på själva tellsticken så det är något jag måste ha gjort fel någonstans så det är bättre att jag tar på mig foliehatten och står i skamvrån :D Ska tillägga att jag även har en Tellstick.NET med tillhörande Live! konto som har alla enheter synkade. Kan detta ställa till det? Behöver man få CFR-2027 att ställa sig i ett annat läge för att spara in mer koder?

Så, någon som kör denna uppsättning som varit förbi detta problem?
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by PerA »

Ett riktigt långskott: Kan raspberryn leverera tillräckligt mycket ström för att sändningen ska nå någon vart? Har hört talas om folk som har problem med diverse usb-tillbehör av just den anledningen. De har löst det med en usb-hubb (med extern strömförsörjning).
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by Mnemonic »

Ett mycket korrekt antagande, RPi leverar inte tillräckligt med ström så jag har de usb enheter jag vill ha till RPi i en usb hubb som sitter i ett vägg uttag så får hoppas att 230V räcker ;-)
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by davka003 »

Hur mycket ström som RPi levererar är kraftigt beroende på vad för strömförsörjning som man har till RPi. Jag har inga som helst problem att köra min Duo direkt från RPi. Kör man med godtycklig microusb laddare går det inget vidare men har man en som levererar 5V 2A går det galant.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by Mnemonic »

Bump. Någon som har några idér?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by Zaman »

Kör du på samma koder för alla dina styrande enheter (dvs Tellstick och Tellstick Net)?
Om inte eller om du har försökt programmera om dina enheter flera gånger kan minnet vara fullt och du behöver rensa det.
Hur du rensar hela minnet (alla platser) i lampan hittar du här: manual.
Mnemonic
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI med Tellstick Basic

Post by Mnemonic »

Hm det är sant. Ska prova med att justera koderna då jag inte helt hundra på om de är lika så ska samköra det med Live! kontot. Fungerar inte det så ska jag tömma ena lampan helt på koder och lära om den i Live! och sen konfigurera om Tellstick Basic så de är helt olika.

Edit: Jag testade först att sätta nya house och unit koder men det fungerade inte. Då tömde jag en nexa lampas minne helt och gjorde nya "learns" och då funkade det klockrent. Däremot fann jag att man kan inte ha protocol="archtech" för nexa utan model = "selflearning-dimmer:nexa" var det som funkade. Lite märkligt då det inte är dokumenterat. Men men.. det funkar! :D Nu är det "bara" resten av all kodning kvar haha :wink:
Post Reply