Läsa av fjärrkontroll

Moderator: Telldus

Post Reply
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Läsa av fjärrkontroll

Post by aarvidsson »

Om jag vill skapa en "sensor" som läser av när jag trycker en knapp på en fjärrkontroll i Linux, hur fasen gör jag då? Likt det man kan göra med Switchking på windows?
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Läsa av fjärrkontroll

Post by Jaxån »

Förstår inte, vilken fjärrkontroll? Vilken sensor?
aarvidsson
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Läsa av fjärrkontroll

Post by aarvidsson »

Frågan gällde hur man gör för att registera en nexa-fjärr som en enhet (något jag inte hittat dokumenterat då det förefaller hamnat i kategorin "så enkelt att man förstår det ändå"). I SwitchKing lägger man in fjärren som en sensor som man sedan kan knyta händelser till, och kommandes från det hållet trodde jag det var liknande resonemang på Linux. Det var det inte. Lösningen blev att skapa upp en enhet i tellstick.conf enligt de data som kommer in rått om man lyssnar på duon med ett callback-script.
Iceman71
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Läsa av fjärrkontroll

Post by Iceman71 »

Hallå!

Jag tror jag har ett liknande problem som du, så jag skulle vilja veta vad du använder denna "egendefinierade sensor" till?
Fjärrkontroller och skymningsdetektor har jag lyckats läsa av från windows, så koderna kan jag lägga in i conf-filen, men hur ser jag till att signalen (när den kommer) triggar en händelse (typ kör ett script)?

/Iceman71
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Läsa av fjärrkontroll

Post by Zapper »

Spännande bot ovan som kopierar posts.
Post Reply