libtelldus-core.so kraschar om man kör med en TellStick Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
jeinor
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

libtelldus-core.so kraschar om man kör med en TellStick Duo

Post by jeinor »

Hej,

Jag har tidigare beskrivit ett problem (http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 168#p12168) där callbacks slutar komma för Tellstick Duo. Vad jag inte skrev i den tidigare tråden var att libtelldus-core.so segfaultar ibland, och ibland slutar bara callbacks att komma.

Jag har nu ett annat scenario, där jag kör exakt samma kod (som använder libtelldus-core.so) för en vanlig Tellstick och en Tellstick Duo. Jag har haft igång applikationen veckovis med en vanlig Tellstick inkopplad, men när jag kopplar in en Tellstick Duo får jag samma konstiga krascher dagligen. Notera att jag inte ändrar något i min kod, jag har bara en dator där jag kör med en Tellstick och en dator där jag kör med Tellstick Duo, och kraschen kommer endast när jag kör Tellstick Duo (därmed säger jag inteatt det intekan vara något fel i min kod, så mycket har jag lärt mig :) ).

Jag har byggt libtelldus-core.so från source, så jag har möjlighet att skicka in log-prints och annat. Har ni några tips på vart jag borde lägga lite debugprints?

Tack på förhand!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: libtelldus-core.so kraschar om man kör med en TellStick

Post by micke.prag »

En backtrace var koden krashar skulle vara bra. Lättast får du det genom en "core dump" och du måste ha debug-symboler i ditt bibliotek. Debugsymboler får du genom att sätta CMAKE_BUILD_TYPE till Debug.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jeinor
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: libtelldus-core.so kraschar om man kör med en TellStick

Post by jeinor »

Ska se vad jag kan göra. Problemet är att eftersom jag kör JNI så körs själva C++-lib:et av JVM:en på något vänster, så kraschen jag får kraschar hela JVM:en. Ska se om jag kan bygga ett standalone C++-program som gör samma sak, och om jag kan reproducera kraschen där. Isåfall återkommer jag med core dump.

Tack!
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: libtelldus-core.so kraschar om man kör med en TellStick

Post by micke.prag »

En core dump kan du få ut oavsett "vem" som krashar. Det är framförallt backtracen som är intressant för att se var i koden som det görs något knas.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply