Duo, fjärrkontroll och utan GUI

Moderator: Telldus

Post Reply
MrJozk
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Duo, fjärrkontroll och utan GUI

Post by MrJozk »

Hej,

Jag har en Tellstick Duo (batch 2) som jag kör med Telldusd 2.1.1 under Debian 6.0.5 och använder just nu främst tdtool (gemom ett webb-UI) för att tända och släcka mina lampor. Jag vill nu kunna använda min Nexa-fjärrkontroll (NEYCT-705) för att trigga någon form av program eller liknande på datorn men jag har fastnat lite.

Jag hämtade hem callbacks.py från de exempel som fanns och började testa lite. Jag lyckas dock inte få skriptet att snappa upp något med tdRegisterDeviceEvent() men med tdRegisterRawDeviceEvent() så får jag ut signalerna på skärmen. Kommentaren "uncomment this, and comment out tdRegisterDeviceEvent, to see data for not registered devices" ger ju en lådtråd om att fjärrkontrollen skulle behöva registreras på något sätt men jag har inte hittat något sätt att skriva in den i tellstick.conf på. Den verkar aldrig hittas.

Jag har ingen möjlighet att använda något grafiskt program för att lösa det här då det inte ens finns installerat. Finns det någon lösning eller behöver jag använda RawDeviceEvent för detta?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Duo, fjärrkontroll och utan GUI

Post by davka003 »

För att deviceEvent ska triggas krävs det att det i /etc/tellstick.conf finns ett device som matchar house/unit code som nämns i rawdeviceevent.

Om du är intresserad finns det en näst intill komplett Python wrapper för tellstick här:
https://bitbucket.org/davka003/pytelldus
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
MrJozk
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Duo, fjärrkontroll och utan GUI

Post by MrJozk »

Tack för svaret. Tydligen så var det inte svårare än så att det få det hela att fungera. :)

Jag tyckte att jag hade provat den innan man jag fick säker någon siffra fel.

Jag ska undersöka wrappern närmare också, kanske blir ett bra komplement till resen av mitt projekt.
Post Reply