Raspberry PI - lyckad

Moderator: Telldus

morrsor
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by morrsor »

davka003 wrote:För mig räcker det med USB-porten som strömförsörjning. Men då har jag också en relativt bra nätdel/laddare till själva raspberryn. Tror detta spelar väldigt stor roll då jag hört rapporter om folk som haft problem som försvunnit när de kopplat via en strömsatt USB-hubb.

Jag rekommenderar så få delar som möjligt för att få ett snyggt system. Men då kan man kanske inte bara "gräva fram en överbliven mobilladdare" och få det att fungera.
Okej, vad har du för spec. på din nätdel då?
virus84
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by virus84 »

En laddar som jag tycker funkar bra och hitils funkat bättre än dom flesta andra jag testat är faktiskt en HTC mobil laddare. Hade strul innan med mitt 1-wire nät jag kör på en RPi som mäter temp. När jag bytte till HTC laddaren funkar allt klockrent

http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... 250-p35162

Den kan jag rekomendera.

//Magnus
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by PerA »

Jag kör med en sådan här. Inga problem att försörja duon direkt via usb-porten.
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by davka003 »

Hoppas tipsen du fått duger bra. Jag kör på den som RS Components rekommenderade till. Har dock väldigt svårt att komma åt den där den sitter nu så jag kan inte läsa dess spec.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
morrsor
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by morrsor »

Jo jag tycker jag fick bra svar, det verkar bara som att jag ska se till att laddaren ger minst 1000 mA :)
F.L.
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by F.L. »

Hej!
Har precis installerat Tellstick på en Rasperry Pi med raspbmc och allt fungerar galant utom en grej.
Vid varje reboot så måste jag dra ut stickan och sätta in den igen för att Telldusdemonen skall hitta den. Annars får jag bara Telldus not found.

Jag har såklart Googlat på problemet men utan att hitta något som fungerar.
Det jag testat än så länge är.

1. Sätta pi som user/group i tellstick.conf. Även provat nobody.
2. Lägga till följande i udev: 10-permission-rules:

Code: Select all

KERNEL=="ttyUSB*", BUS=="usb", SYSFS{idVendor}=="1781", SYSFS{idProduct}=="0c30", MODE="0666", NAME="tellstick", OPTIONS="last_rule" 
3. En workaround att starta om usbdevicen via script (usbreset)
4. Ändra i tellstick.conf till /dev/ttyUSB0 istället för tellstick.

Men som sagt så är det enda som hjälper att dra ut stickan och sätta in den igen :cry:

Någon som har något tips?



EDIT: Har läst att man skall ha en länk dev/tellstick som pekar på ttyUSB0. Denna saknar jag.
EDIT2: Tellstickan är en "Basic"
EDIT3: Löste det genom att lägga in ett /etc/init.d/telldusd restart i rc.local.
Detta verkar bara gälla raspbmc, i Wheezy fungerar det direkt as-is.
Post Reply