Raspberry PI - lyckad

Moderator: Telldus

Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by Snoopy »

Denna guiden har jag letat efter. Debian 6 och wheezy-raspbian är inte samma sak.
har några frågor om bl.a. apt-get update.
När jag gjort en update så kan jag inte längre logga in på rpi efter reboot.
Hur stort SD-kort har du? Konfigurerar du rpi via grafiska gränssnittet eller via ssh?

Jag är lite trött på att köra om SD-ritualen bara. :cry:
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
virus84
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by virus84 »

Om du menar guiden jag skrev är den om raspbian-weezy. Och SD kortet jag kör på är 8GB. Det fel du får med apt-get update låter väldigt märkligt har gjort flera updaste och rebootat och inga problem alls. Får du något felmedelande efter omstart eller släpper den bara inte in dig i systemet? Konfigurationen efter att prepat ett SD kort gör jag via boot-strap programet som kommer upp vid första boot som är något ncurses liknande halvgrafiskt för att sätta lössenord tidszone och så vidare.
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by Snoopy »

Så länge jag inte bootar om så rullar det på. Men efter reboot så släpps jag inte in.
Det finns risk för reboot, förr eller senare.
Har inte försökt med tangentbord och mus anslutet till rpi efter installationen. Jag
kör ssh efter installationen.

EDIT:
Jag kopplade in tangentbord, mus och monitor för att se vad som händer.
http://downtownsmedby.se/rpi/reboot.jpg
Detta händer och tar tid.
Last edited by Snoopy on Sun Dec 02, 2012 4:17 pm, edited 1 time in total.
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
virus84
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by virus84 »

Hum konstigt fel. Testa sätt om ditt lössenord och testa reboota och se om det fungerar? Du byter lösenord med komandot passwd och anger ditt nuvarande lössenord sedan det nya efter det.
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by Snoopy »

Jag tog lite bilder av processen. De finns på http://downtownsmedby.se/rpi
(ursäkta kvaliteten) Efter en bra stund då den jobbat klart kunde jag logga in igen.
Ska väl försöka uppdatera igen, suck. :cry:
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by davka003 »

Om den står still på den raden som finns i skärmdumpen verkar det som att den håller på att utöka filsystemet så det använder hela SDkortet. För mig har det tagit mer än 10 min för 4GB kort. Det är inte så enkelt att du bara inte väntat tillräckligt länge?
Förmodligen har du det men jag vet själv att jag börjat felsöka just det här när det bara var vänta som behövdes.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by Snoopy »

jag börjar tro det. Jag har 16GB. Håller på att uppdatera nu, tar också tid.
Något galet har jag ju gjort inser jag.
Vad har du att styra tellsticken? Vad kan man ha i Raspberry? NexaHome? Homeautomation?

EDIT:
Jag knåpar på installationen men får felmeddelandet:
root@raspberrypi:~/telldus-temp# apt-get –compile source telldus-core
E: Felaktig åtgärd –compile
root@raspberrypi:~/telldus-temp#

Vilket innebär?
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by davka003 »

Jag kör mitt egenutvecklade system som går under namnet automagically. Men i dagsläget distribueras det bara som färdig image då jag inte orkat skriva en manual för installation och som dessutom tar med alla beroenden.
Länk och info finns nedan.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
virus84
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by virus84 »

Hum kör du raspbian eller debian versionen för Pi? Om du gjort dom steg jag skrev borde det fungera med -compile flaggan.
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by davka003 »

Jag kör rasbian, har inte följt din guide men har lyckats kompilera telldus core och alla beroenden. Kör inte telldus center.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
virus84
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by virus84 »

Ah skönt det löste sig :). Och nej jag kör inte heller telldus center. Jag kör remotestick-server.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by Jaxån »

virus84 wrote:Lite off-topic kanske men jag har själv skaffat mig en RPi + tellstick duo och en del Nexa motagare. Jag har skrivit ihop en guide på min blogg som är hyfsat komplett fått leta en del på fourm och så. Tänkte jag kan posta länk till den hoppas ingen tar illa upp hoppas snarare folk har nytta av den.

http://blogg.itslav.nu/?p=875

MVH
Magnus Törnqvist
Glad hobby nörd :)
Helt ok, speciellt när du har med referenser till varifrån du har fått informationen. :)
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by jorang »

Interessant :)

Regner med dette oppsettet kan sniffe sensordata også gjennom Duo. Kan du poste et skjermbilde som viser grensesnittet på dette også?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
morrsor
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by morrsor »

Hur är det med strömförsörjningen av tellstick dou från raspberry? Klarar den att endast försörja från USB-borten eller behöver den en extern strömförsörjd usb-hubb? I så fall, vilken rekommenderar ni?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI - lyckad

Post by davka003 »

För mig räcker det med USB-porten som strömförsörjning. Men då har jag också en relativt bra nätdel/laddare till själva raspberryn. Tror detta spelar väldigt stor roll då jag hört rapporter om folk som haft problem som försvunnit när de kopplat via en strömsatt USB-hubb.

Jag rekommenderar så få delar som möjligt för att få ett snyggt system. Men då kan man kanske inte bara "gräva fram en överbliven mobilladdare" och få det att fungera.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Post Reply