TelldusCore .deb för armhf?

Moderator: Telldus

Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCore .deb för armhf?

Post by Jaxån »

virus84 wrote:Lite off-topic kanske men jag har själv skaffat mig en RPi + tellstick duo och en del Nexa motagare. Jag har skrivit ihop en guide på min blogg som är hyfsat komplett fått leta en del på fourm och så. Tänkte jag kan posta länk till den hoppas ingen tar illa upp hoppas snarare folk har nytta av den.

http://blogg.itslav.nu/?p=875

MVH
Magnus Törnqvist
Glad hobby nörd :)
Ser bra ut. Men du bör inte köra som root hela tiden, bättre att då skriva sudo framför kommandot. Varför då? För att du får de kommandon i din history-lista om du använder sudo för varje kommandon.

Du bör inte ändra i /etc/apt/source.list utan lägga till en ny fil i katalogen /etc/apt/sources.list.d/ som slutar på .list och som innehåller raden du vill lägga till. Varför detta? Jo för att det är enklare att radera och/eller döpa om en fil än att gå in och ändra en-två rader i en redan befintlig fil utan att förstöra av misstag.

Jag har försökt lägga in en ticket om att dessa program inte ligger som build-dependant i källkodspaketen. Men jag har inte lyckats med detta. Någon annan (eller Micke) får gärna lägga upp det.

Code: Select all

 apt-get install cmake libconfuse-dev libftdi-dev help2man
Man skall alltså inte behöva installera dem själv, det skall göras med

Code: Select all

sudo apt-get build-dep telldus-core
virus84
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TelldusCore .deb för armhf?

Post by virus84 »

Jaxån wrote:
virus84 wrote:Lite off-topic kanske men jag har själv skaffat mig en RPi + tellstick duo och en del Nexa motagare. Jag har skrivit ihop en guide på min blogg som är hyfsat komplett fått leta en del på fourm och så. Tänkte jag kan posta länk till den hoppas ingen tar illa upp hoppas snarare folk har nytta av den.

http://blogg.itslav.nu/?p=875

MVH
Magnus Törnqvist
Glad hobby nörd :)
Ser bra ut. Men du bör inte köra som root hela tiden, bättre att då skriva sudo framför kommandot. Varför då? För att du får de kommandon i din history-lista om du använder sudo för varje kommandon.

Du bör inte ändra i /etc/apt/source.list utan lägga till en ny fil i katalogen /etc/apt/sources.list.d/ som slutar på .list och som innehåller raden du vill lägga till. Varför detta? Jo för att det är enklare att radera och/eller döpa om en fil än att gå in och ändra en-två rader i en redan befintlig fil utan att förstöra av misstag.

Jag har försökt lägga in en ticket om att dessa program inte ligger som build-dependant i källkodspaketen. Men jag har inte lyckats med detta. Någon annan (eller Micke) får gärna lägga upp det.

Code: Select all

 apt-get install cmake libconfuse-dev libftdi-dev help2man
Man skall alltså inte behöva installera dem själv, det skall göras med

Code: Select all

sudo apt-get build-dep telldus-core
Tack för feedbacken! Jag har nu ändrat om så guiden använder sig av sudo hela tiden. Har någon annan någon mer synpunkt motages den varmt :).

MVH
Magnus Törnqvist
PHermansson
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TelldusCore .deb för armhf?

Post by PHermansson »

Provade att kompilera och installera direkt som jag brukar göra, kör senaste Raspbian Wheezy på min Pi:

tar -zxvf telldus-core_2.1.1.orig.tar.gz
cd telldus*
cmake .
make
sudo make install
ldconfig

>tdtool
Usage: tdtool [ options ]
...

Verkade fungera bra. När jag försökte kompilera Tords Rfcmd kraschade kompilatorn...
PHermansson
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TelldusCore .deb för armhf?

Post by PHermansson »

Lyckades bättre med Rfcmd från Telldus Git:

Code: Select all

git clone http://git.telldus.com/telldus.git
cd telldus/rfcmd/
cmake .
make 

./rfcmd 
Usage: rfcmd DEVICE PROTOCOL [PROTOCOL_ARGUMENTS] 
...
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCore .deb för armhf?

Post by Jaxån »

PHermansson wrote:Provade att kompilera och installera direkt som jag brukar göra, kör senaste Raspbian Wheezy på min Pi:

tar -zxvf telldus-core_2.1.1.orig.tar.gz
cd telldus*
...

Verkade fungera bra. När jag försökte kompilera Tords Rfcmd kraschade kompilatorn...
Ja, det fungerar nog, men med paket så är det lättare att hålla reda på filerna som installeras samt att uppdatera till en nyare version när de kommer. Men vill man köra på den blodiga kanten, så kan man ju köra från git. :-)
Post Reply