tellstickController

Moderator: Telldus

strixx
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Munka-Ljungby

Post by strixx »

Tack! Nu fungerar det!! :D

Det var bara att sätt in id så löste det sig.

Men jag har även upptäckt att man inte kan sätta positiva värden på altitude för solen. Inte för det spelar någon roll, men kan vara bra att skriva i wikin som du tänkte lägga in info om altitude alternativet där.
strixx
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Munka-Ljungby

Post by strixx »

En fråga som jag kom på nu.

Om man av misstag på en regel skriver en tidigare avslagstid än påslag vad händer då?

Närmast tänker jag på om man använder solnedgången som aktiveringstid för en mottagare och på samma rad har en fast tid som frånslag, och solnedgången inträffar efter frånslaget.
Nu runt midsommar så går ju solen knappt ner.
nikke
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by nikke »

xEss wrote:Egentligen borde jag kanske starta upp en ny tråd för detta, men jag kan ju ge en snabb recension på vad jag kommit fram till än så länge...

Jag var inne på Globalscales hemsida tidigt i våras efter att ha fått ett tips om deras Sheevaplug. Men velputte som jag är så gick jag och funderade och funderade... och plötsligt så råkade deras marknadsavdelning släppa ut en nyhetssida om deras kommande Guruplug (sidan togs bort efter en timme). Alltså väntade jag, och i februari så kom då möjligheterna att lägga en förbokning (bokade genast 6 st ;), och efter några månader i väntans tider dök FedEX upp i onsdags. Kristi Himmelsfärd? Nä, Julafton!!!

Varför just Guruplug då?

Linux Kernel 2.6.32 (Debian)
Marvel Kirkwood 6281 - 1.2GHz CPU
512MB 16bit DDR2
NAND Flash 512MB
Bluetooth 2.1 + EDR
U-SNAP I/O
2 st Gbit Ethernet
1 st eSATA @ 3Gb/s SATAII
2 st USB 2.0
1 st Micro SD

Om inte det får det att vattnas i munnen på en datanörd så vet jag inte vad som behövs :)

Jag öppnar en ny tråd lite senare där jag mer ingående tar och recenserar vad som finns under huven och status på de projekt som jag tänker köra på dem...

---

/Ping is not a way to measure speed on the internet... it's the sound of you bullets against my armour/

Jag är också intresserad!
Har varit på jakt ett tag efter en liten stömsnål linux-server ett tag. Guruplug verkar klockren!

Kan man installera vilken dist man vill ?
Hur har det fungerat så här långt?
ran
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping
Contact:

Post by ran »

strixx wrote:En fråga som jag kom på nu.
Om man av misstag på en regel skriver en tidigare avslagstid än påslag vad händer då?
Det blir precis som du säger.
Det skickas en PÅ-signal vid en tidpunkt och vid en senare tidpunkt kommer det en AV-signal.
Finns i princip ingen sammankoppling mellan de två tidpunkter förutom att det oftast är mest logiskt att ange dom på samma rad i konfigen.
Det är aldrig försent att ge upp...
strixx
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Munka-Ljungby

Post by strixx »

Ockej.

Men det löser jag då genom att sätta två rader i conf-filen för samma mottagare (grupp) där jag på första raden sätter att slå på vid solnedgång och av vid 23:30, och sedan en med påslag 22:00 och avslag 23:59.

Detta skulle innebära att min lampa tänder vid solnedgång dock senast 22:00 och släcks 23:30 om inte solnedgången inträffar senare än då den släcks 23:59 instället.

Problemet inträffar vid solnedgång efter 23:30 då lampan skulle tändas och släckas två gånger per kväll. Men det kan man leva med.
benox
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by benox »

strixx wrote:Ockej.

Men det löser jag då genom att sätta två rader i conf-filen för samma mottagare (grupp) där jag på första raden sätter att slå på vid solnedgång och av vid 23:30, och sedan en med påslag 22:00 och avslag 23:59.

Detta skulle innebära att min lampa tänder vid solnedgång dock senast 22:00 och släcks 23:30 om inte solnedgången inträffar senare än då den släcks 23:59 instället.

Problemet inträffar vid solnedgång efter 23:30 då lampan skulle tändas och släckas två gånger per kväll. Men det kan man leva med.
Jag har ett liknande bekymmer, men på morgonen. Jag har en lampa som jag vill ska lysa mellan 06:00 och 07:30, men bara om solen inte gått upp. Nåt förslag på hur man konfar det?

En tanke var att lägga in det med datum för att täcka hela vinterhalvåret, men det kändes inte så snyggt. Typ så här:
####-10-##/06:00 ####-10-##/07:30
####-12-##/06:00 ####-11-##/07:30
####-12-##/06:00 ####-12-##/07:30
####-01-##/06:00 ####-01-##/07:30
####-02-##/06:00 ####-02-##/07:30
####-03-##/06:00 ####-03-##/07:30
strixx
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Munka-Ljungby

Re: tellstickController

Post by strixx »

Tyvärr kan jag inte koda i perl, men hade det varit basic hade det ju varit enkelt att lägga till en if sats när man läser in conf-filen där man kontrollerar så att påslag inte inträffar efter avslag. Det hade löst båda våra problem.

Jag har länge tänkt att kolla koden för att se om man inte kan fixa detta utan att bemästra perl. Återkommer om jag löser det.
Post Reply