Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Moderator: Telldus

stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by stefan.persson »

Konstigt, vilket Ubuntu kör du?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by stefan.persson »

...och vad får du upp om du kör en apt-cache search på libftdi?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
jato
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by jato »

Jag avinstallerade:
apt-get remove telldus-core

och sen installerade om med
apt-get install telldus-core

Fick frågan om jag ville installera libftdi1 och om jag ville behålla min tellstick.conf (ja och ja).
klasson
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by klasson »

Ominstallation av telldus-core verkar lösa problemet för mig med. Sitter inte heller hemma, kan ej verifiera att det verkligen fungerar.

~$ tdtool -l
Number of devices: 5
...
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

server:~$ apt-cache search libftdi
libftdi-dev - Development files for libftdi
libftdi0 - Library to control and program the FTDI USB controller
server:~$

Jag kör Ubuntu 8.04.4 LTS
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by stefan.persson »

2.1.0 är en stor uppgradering där väldigt mycket kod är omskriven för anpassning till TellStick Duo. Bland annat krävs libftdi >= 0.17. För Ubuntu 8.04 finns bara 0.10 vad jag kan se. Vi har satt upp senaste LTS:en, alltså 10.04 som mål för vad mjukvaran åtminstone ska gå att installera på. Eftersom 8.04 inte supportas längre (Desktop-versionen åtminstone) så tyckte vi att det var rimligt.

Det vi kan göra, om du inte kan uppgradera Ubuntu, är att erbjuda .deb-paket för 2.0.4 för manuell installation, så att du åtminstone kan gå tillbaka till denna version igen.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Uppgradera är alltid bra så länge saker blir bättre. När saker slutar att fungera så blir det jobbigt. Jag har ingen aning om vad som kommer att sluta fungera med min server när jag uppgraderar den till 10.04. Jag är inte speciellt hemma å Linux. Jag kommer förmodligen få gruvligt ångra den här uppgraderingen. 69 paket den tänker ta bort. 686 nya och 1155 paket som skall uppgraderas. Kommer min apach-server fortsätta fungera, förmodligen, mitt forum, kanske, kommer jag kunna utveckla Linux-programvara till AVR32-processorerna som jag håller på med, mer tveksamt. [Start Upgrade] (click)...
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Jahapp, jag hade ju inte trott att jag skulle bricka datorn.
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Det visade sig att skärmen pajade under ominstallationen, men ominstallationen har inte gått igenom heller. Finns det något bra sätt att installera en ny ubuntu utan att bli av med alla filer jag lagrade på datorn? :cry:
Finns det någon som känner till ett bra Linux/Ubuntu-forum där man kan få hjälp?
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by stefan.persson »

Ajdå, nu har man ju lite dåligt samvete här för att man fick dig att uppgradera. Men det var nog på tiden faktiskt, 8.04 börjar faktiskt bli gammalt.

Det finns ju hur många forum som helst, så det svåra är väl att hitta de bra. Men har du kollat på det officiella http://ubuntuforums.org ? Brukar ge svar. Där finns t.ex. den här tråden om uppgraderingsproblem http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1580857

Hoppas det löser sig för dig, håller en tumme!
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Gammal och gammal, 3.5 år sedan den släpptes. Men jag förstår och accepterar det beslut ni tog.

Tack för tipset om forumet, jag skall gå igenom det där när jag sitter vid datorn och kan se direkt vad den säger.
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Det verkar vara en hel del personer som har fått samma problem som jag, speciellt om man uppdaterar från remote som jag gjorde. Nu måste jag gå lokalt på datorn såklart, eftersom den inte bootar, men eftersom min dator inte har någon PS/2-ingång och USB inte verkar hinna laddas så är jag lite stuck.

Jag skall försöka skapa en boot-CD/sticka, men det påstås att jag inte kommer att kunna röra mina filer även om jag ser dem med den bootningen. Enligt vad folk på forumen säger... Hoppas att det inte är sant.
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Det verkar gå att komma åt filerna efter att jag gjort en installationsCD som jag bootade ifrån. Efter att jag fört över alla viktiga filer så installerade jag Ubuntu 11.04 Natty över den gamla som jag har för mig var 10.04. Konstigt, jag trodde att jag hade installerat den senaste redan förra gången.

Allt ser rätt annorlunda ut i den här varianten än på 8.04 och om man jämför med supporten på telldus hemsida. Inte lyckats installera telldus-core ännu, men jag jobbar vidare på det.

Har halft som halft lyckats få upp apacheservern igen, men den står säkert som en fyr på internet och lyser ut över alla hackers. Installerade en brandvägg, men det gick inte att följa den guide jag hade, då den måste ha varit för en äldre version av brandväggen.
Agwan
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by Agwan »

Nu är servern uppe och kör. NexaHome går, min iPhone-app går, webcamen med motion capture funkar. Det enda jag är lite orolig över fortfarande är brandväggen.

Instruktionen för att installera telldus-core via commandprompten fungerade bra när inte den grafiska gick med min version av ubuntu. Ursäkta om jag varit lite neggo här, men när saker som man inte har en aning om hur de fungerar (typ iaf) slutar att fungera så blir man lite less. Mina linux-skills sträcker sig inte så mycket längre än till google + copy paste på kommandon. Kvar att fixa är att få igång NX så man kan remotea in, och så kolla brandväggen en gång till samt att dra igång det forum jag hade uppe.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutat fungera efter senaste uppdateringen

Post by stefan.persson »

Jo, det finns kanske roligare saker att göra en lördag än att spendera den på en ominstallation. Alla har vi varit där. Skönt att allt verkar lösa sig åtminstone!
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply