TelldusCenter i Linux?

Moderator: Telldus

micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by micke.prag »

Perfekt!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by Jaxån »

lapplander wrote:Inget fanns rapporterad, men nu finns det en ny enhancement ticket skapad.
Jag skickar med ticket info för att andra skall kunna följa den.
http://developer.telldus.com/ticket/154
Finns telldus.com? Länken fungerar för mig om jag byter ut com mot se.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by stefan.persson »

Jaxån wrote: Finns telldus.com? Länken fungerar för mig om jag byter ut com mot se.
developer.telldus.com försvann i DNS-problemen vi hade i fredags, men är uppe igen idag.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by folkeorg »

Hur aktiverar man Telldus Live i Linux/Ubuntu? Nu verkar det om om man måsste öppna GUI och välja "Configure" för att det ska hoppa igång. Går det inte att lägga in en Autostart eller så?
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by Jaxån »

folkeorg wrote:Hur aktiverar man Telldus Live i Linux/Ubuntu? Nu verkar det om om man måsste öppna GUI och välja "Configure" för att det ska hoppa igång. Går det inte att lägga in en Autostart eller så?
Du vill ha anslutningen till Telldus Live körandes som deamon i bakgrunden, utan grafiskt gränssnitt. Inte "automat"-starta när du loggar in, som det är nu.

Att sedan konfigurera daemonen via ett text- eller grafikbaserat gränssnitt är ok, även om editera en konfigurationsfil borde vara ok (med en "kill -HUP" på daemonen för att få den att läsa om konfigurationsfilen).

Det är tydligen på gång i vilket fall som helst.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by folkeorg »

Nu verkar det som jag måste öppna GUI för att Telldus Live ska hoppa igång. Jag vill att den ska vara igång utan manuell aktivering (öppna GUI). Automatlogin är det redan så om det är en demon eller program som tjänstestartas spelar nog mindre roll men Live måste som sagt gå igång utan manuell hantering.

Eller finns det ngt sätt runt detta idag?
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by Jaxån »

folkeorg wrote:Nu verkar det som jag måste öppna GUI för att Telldus Live ska hoppa igång. Jag vill att den ska vara igång utan manuell aktivering (öppna GUI). Automatlogin är det redan så om det är en demon eller program som tjänstestartas spelar nog mindre roll men Live måste som sagt gå igång utan manuell hantering.

Eller finns det ngt sätt runt detta idag?
Inte vad jag vet, jag har frågat Micke om det tidigare.
Men som det är nu så måste man nog köra det grafiska programmet varje gång, tyvärr.
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by PerA »

Väcker liv i en gammal tråd. Kan man starta upp live-kopplingen utan att dra igång GUIt ännu? Eftersom jag SSHar in mot min linuxmaskin så dör GUIt (och därmed även live-kopplingen) när jag avslutar min ssh-session.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by folkeorg »

Jag kör Ubuntu 10.04.

La in "TelldusCenter" i "Startup Applications" så den drar igång TC efter bootning även om jag inte loggar in via GUI eller ens CLI. Det verkar fungera iaf. Det saknades alltså ngn autostart på TC..
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by PerA »

folkeorg wrote:Jag kör Ubuntu 10.04.

La in "TelldusCenter" i "Startup Applications" så den drar igång TC efter bootning även om jag inte loggar in via GUI eller ens CLI. Det verkar fungera iaf. Det saknades alltså ngn autostart på TC..
Ah, smart där. Hade lite problem med GUIt, men genom följande steg så gick det fint: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 08#p344408

Nu kommer telldus live online automatiskt. :)
bulld0g
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by bulld0g »

PerA wrote:Väcker liv i en gammal tråd. Kan man starta upp live-kopplingen utan att dra igång GUIt ännu? Eftersom jag SSHar in mot min linuxmaskin så dör GUIt (och därmed även live-kopplingen) när jag avslutar min ssh-session.
Jag kör mosh och tmux mot mina linuxburkar istället för ssh vilket gör att du kan tappa kontakten och byta nätverk utan problem. Himla smidigt när man behöver komma åt datorerna på mobilen!
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by folkeorg »

Däremot får jag det inte att fungera med Raspberry Pi och Weezy (Debian).

telldusd hoppas igång men det drasr ju inte igång LIve.

Som det är nu måste jag SSH'a in på Hallonpajen, starta VNC samt öppna den och manuellt köra igång TC samt NexaHome. Så omständigt!
erijo
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by erijo »

Jag har börjat hacka lite på program för att ansluta Telldus Core till Live utan Telldus Center. Det finns här: https://github.com/erijo/tellive-py

Lite bökigt att få i gång för närvarande:
  • Klona tellive-py samt tellcore-py.
  • Surfa in på http://api.telldus.com/keys/index och klicka på "Generate a private token for my user only".
  • Editera <path/to/tellive-py>/bin/tdcore-live-connector och klistra in din public_key och private_key där (se main()).
  • Kör sedan PYTHONPATH=<path/to/tellive-py>:<path/to/tellcore-py> python3 <path/to/tellive-py>/bin/tdcore-live-connector
  • Programmet skriver ut en länk som du ska öppna i webbläsaren för att ge programmet åtkomst. Det skrivs även ut ett 'UUID' som du ska klistra in i tdcore-live-connector också (under private_key).
Nu går det att köra programmet enligt punkt 4. För närvarande fungerar bara on/off samt sensor-rapportering.
Python wrapper for Telldus Core: tellcore-py
Python wrapper for Telldus Live: tellive-py
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusCenter i Linux?

Post by folkeorg »

Tycker det är lite svar från själva Telldus-gänget. Har de slutat utveckla eller är det annat som tar tid? Om mjukvaran var öppen så kunde man ju försöka hacka lite själv..
Post Reply