rfcmd?

Moderator: Telldus

Post Reply
wahlis
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

rfcmd?

Post by wahlis »

Jag uppgraderade till senaste telldus-core (2.0.103) på min Debianmaskin häromdagen. Efter det slutade tellstickd att fungera för mig. Efter lite letande visar det sig att jag inte längre har något /usr/bin/rfcmd. Eftersom tellstickd är beroende av rfcmd undrar jag om det finns något fristående paket för det?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: rfcmd?

Post by micke.prag »

Nej, tyvärr. rfcmd finns inte längre med i telldus-core.
Du får kompilera det själv eller köra 2.0.x
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: rfcmd?

Post by Jaxån »

Man kan kanske skriva ett skript som konverterar från rfcmd:s argument till något nyare. Något förslag :)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: rfcmd?

Post by micke.prag »

Om man ska göra rfcmd kompatiblet med 2.1 bör man använda funktionen tdSendRawCommand() istället för att gå mot /dev/tellstick själv.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Fredrik75
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: rfcmd?

Post by Fredrik75 »

Jaxån wrote:Man kan kanske skriva ett skript som konverterar från rfcmd:s argument till något nyare. Något förslag :)
Gammal tråd.. Men jag gjorde just detta och kanske någon mer än jag som ville köra tellstickd, men med tdtool istället. :-)
Packa upp zip-filen till /usr/local/bin och gör den körbar (chmod a+rx /usr/local/bin/rfcom).

I /etc/tellstickd.conf så ignoreras sen de första två parametrarna, så för att tända device 3 varje dag vid skymning så skriv bara:
NEXA P3 1234567 20:00 09:00 0 0

Skriptet jag gjorde klarar inte dimrar nu - för jag har ingen själv.. :-)
Attachments
rfcmd.zip
rfcmd 2 tdtool
(338 Bytes) Downloaded 252 times
Post Reply