Lagra status i Eventghost

Moderator: Telldus

Post Reply
rauul
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lagra status i Eventghost

Post by rauul »

Hej,

någon som gjort en lösning för att "flagga" att en enhet är ex på? Tanken är att Eventghost då vet om man tryckt på on eller off.

Jag kan inte pyhton men det borde la bli nån if-sats eller nått :)

Jag har byggt med iviewer och där finns en togglingsfunktion för knappar, men får det inte att funka mer än visuellt. Alltså knappen ser intryckt ut men EG tar emot att knappen är "digitalpress" och "digitalrelease" vilket resulterar i att jag inte kan toggla dessa funktioner imellan.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej,

Problemet är egentligen inte att lagra statusar persistent i EG utan problemet är att de flesta "billiga" produkter typ Nexa mfl bara har en-vägskommunikation

Det finns ingen möjlighet att skicka ut en statusförfrågan för att fråga enheterna efter deras status och därmed finns ingen möjlighet att "komma i synk" om man råkar hamna fel vilket är relativt lätt hänt

I en ideal värld utan risk för yttre påverkan skulle det kunna fungera att låta EG minnas statusen varje gång den ändras av EG själv men det skulle inte räcka i alla lägen, man skulle kunna komma "ur synk" i alla fall

Tex att EG slår på lampan ON varefter någon använder en vanlig NEXA fjärr för att slå av OFF. Eller rycker ut NEXA modulen ur vägguttaget...

Problemet med fjärren kan kanske lösas med en mottagare som också ansluts till EG och som "fångar upp" samtliga signaler. Men det skulle inte hjälpa om någon bryter strömmen till NEXA modulen, då hamnar vi direkt ur synk

Därför måste alla implementationer byggas med detta som antagande, dvs kännedom om aktuell status kan inte garanteras 100% förutom av användaren som tittar på lampan och därefter konstaterar om den är tänd eller släckt

Utöver detta kan man när man skriver ett program "trixa lite" genom att låta programmet skicka ut synk-kommandon så att allt ställer sig "rätt" men under tiden till nästa synkning kommer statusen alltså att visas felaktigt

Det finns andra produkter (Lutron RadioRa2, dock i en helt annan prisklass) som har det du frågar efter och som man skulle kunna hålla "järnkoll på" men det har nog aldrig varit aktuellt att dessa skulle stödjas av Tellsticken (vad jag känner till bäst att tillägga)

mvh
Post Reply