Nytt program TH-Logger för temperatur och fukt mätning

Moderator: Telldus

Post Reply
RoStCode
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nytt program TH-Logger för temperatur och fukt mätning

Post by RoStCode »

Hej,

År 2001-2005 så utvecklade jag ett enkelt program (TH-Logger) för att mäta och lagra temperatur och fukt data i främst grönsakslager.
Under julhelgen så upptäckte jag att det programspråk (LabView) som jag då programmerade i fanns att köpa billigt i form av en "home" licens.
Jag såg då möjligheten att vidareutveckla mitt gamla program för att lägga till någon form av Telldus Live support och därmed kunna använda programmet själv hemma.

Sagt och gjort, jag har nu spenderat några kvällar under julhelgen och fått igång mina tre Telldus Live sensorer i TH-Logger.
Min förhoppning är nu att fler kan bli intresserade av mitt projekt så därför har jag lagt upp det på GitHub under https://github.com/RoStCode/th-logger
Programmet fungerar bra men behöver lite mer putsning för att bli riktigt lätt att installera och konfigurera för användare som inte känner till LabView eller Telldus Live tjänsten så bra. Jag tycker ändå att jag kommit så långt så att det är användbart för de som gillar att experimentera.

Programspråket LabView som jag har använt är nog än så länge ganska okänt men jag tror att det kan passa ganska bra till en del hemautomation projekt.
En home licens kostar bara $49 så det är en liten kostnad i sammanhanget (LabView är gratis att testa i 45 dagar).
De videos om LabView som finns på https://www.labviewmakerhub.com/doku.ph ... iew:basics är värda att titta på om man är nyfiken.

Jag svarar gärna på frågor om LabView och TH-Logger här i forumtråden om någon undrar något.

Snabbfakta:
- TH-Logger var ett kommersiellt program 2001-2005 men källkoden har nu 2017 släppts fritt på GitHub.
- Operativsystem som kan används är Windows XP SP3 eller senare.
- Stödjer tre olika givartyper:
- Telldus Live (trådlöst 433Mhz).
- Comet Systems NH485 (RS-485).
- Rotronic HygroWin (RS-232).

Image

Image

Image
Post Reply