"HomeStick" gratis för Windows

Moderator: Telldus

ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

"HomeStick" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Hej alla Telldusar.

Jag gjorde ett inlägg för några dagar sen där jag skrev om mitt lilla program, som jag sedan valde att ta bort igen då jag ville ge det lite tid till.
Hur som hels så letade jag efter ett program till datorn som kan spara alla mätningar och lägga upp det i en fin historik. Nja, det är ju inte enkelt att hitta något, iaf inte gratis. Så jag gjorde ett själv och har kommit ganska långt.

Alla funktioner jag vill att programmet ska ha, har det ju givetvis inte än, men det är ju bara början. Sen vet jag inte hur bra det fungerar hos andra, och hur det fungerar med andra komponenter. Jag har tyvärr bara 5 sensorer, 1 dimmer och 2 på/av enheter. Jag tänkte att lägga ut det så att ni kan ladda ner det och testa.

Ni som vill prova, ni måste godkänna nätverksåtkomst då det söks efter programuppdateringar (det ploppar upp ett Windows meddelande i början).
Ni kan även skriva direkt i programmet när ni upptäcker fel, eller vill föreslå förbättringar.

Packa upp filerna i "C:\Program Files (x86)\HomeStick", och välj "Avancerat" längst ner i "Säkerhet" i Egenskaper-rutan och lägg till "Alla" i Huvudkonton med alla behörigheter, annars kan det bli problem med att spara era inloggningsuppgifter. Alternativt lägg programmet i dokumentmappen för att slippa detta.

Det är inte säkert att allting fungerar som hemma hos mig men prova gärna och hör av er om ni känner för det :-).

Tryck på Slow Download (Gratis).

Hoppas ni provar och tycker det är spännande :-). Lycka till.
Attachments
3.jpg
3.jpg (93.92 KiB) Viewed 26027 times
2.jpg
2.jpg (83.87 KiB) Viewed 26027 times
1.jpg
1.jpg (87.88 KiB) Viewed 26027 times
Last edited by ReneOrtmann on Thu Oct 13, 2016 7:48 am, edited 1 time in total.
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Glömde nämna att detta är för Tellstick NET. Public key, private key, Token & Token secret måste anges, men alla vet nog hur man hittar dessa :-)
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by tronde »

Programmet starter opp, og laster inn enheter.

Viser kun 9 temp.givere. Jeg har 31. Det ser ut som om listen skal kunne scrolles, da det vises litt av den tiende giveren.

Brytere vises til høyre, men det er ikke mulig å gjøre noe med dem. Ser også ut til å være scrollbare. Det vises ingen symboler for brytere. Kun tekst.

Hvis jeg skifter til blått tema, låser scrollehjulet på musen seg til menyen for fargevalg slik at det hele tiden skiftes mellom sort og blått tema så lenge programmet er aktivt vindu.

Jeg finner ingen mulighet for å vise kurver/grafer.

Programmet melder at "All sensordata kunde samlas in..."

Jeg har oppdatert til versjon 1.7.0.3.

Bruker Windows7/64 enterprise.
Attachments
213929.PNG
213929.PNG (33.7 KiB) Viewed 26000 times
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Hej Tronde.

Tack så mycket. Historiken får du fram genom att trycka på namnet på sensorn, där får du fram en meny där du kan byta namn eller också se historiken.

Jag ska ändra så att du får fram alla sensorer och enheter. Tyvärr så har jag bara 5 sensorer själv, så mycket man inte tänker på när man sitter hemma och testar med det man har, men jag fixar detta :-).

När det kommer till knapparna till enheterna så beror det på att koden är skriven i Windows 10 och jag använde ToggleSwitch, men jag ska ändra det så att du får knappar som är kompatibelt med Windows 7.

Jag har inte tid förrens på onsdag. Kolla på onsdag kväll efter en uppdatering så är det fixat :-).

Tack så länge!
Attachments
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (88.3 KiB) Viewed 25991 times
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by tronde »

ReneOrtmann wrote:Hej Tronde.

Tack så mycket. Historiken får du fram genom att trycka på namnet på sensorn, där får du fram en meny där du kan byta namn eller också se historiken.

Nå ser jeg historikken. Fikk ikke den opp i stad, men det kan ha sammenheng med det jeg skrev om scrollehjulet og sort / blått tema?

Jeg startet programmet på nytt nå.
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Någonstans är det galet ja. Jag fixar det. Som du ser i historiken så händer inget heller när du trycker på pilarna. Utan den visar bara dem senaste 7 mätningarna. Det är bara början på något bra...hoppas jag och hoppas du står ut med såna sjukdomar nu i början och hoppas fler provar och håller kvar och inte tröttnar :-)
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Hej igen Tronde. Får jag fråga om du har några dimmer? Vad har du för märken på dina enheter? Kan du skicka JSON på dina enheter?

Gå in på: https://api.telldus.com/explore/device/info och logga in dig.

Skriv in ID numret till en enhet i fältet id och begär respons som JSON och skicka mig den koden du får fram.

Tack :-)
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by tronde »

ReneOrtmann wrote:Hej igen Tronde. Får jag fråga om du har några dimmer? Vad har du för märken på dina enheter? Kan du skicka JSON på dina enheter?

Gå in på: https://api.telldus.com/explore/device/info och logga in dig.

Skriv in ID numret till en enhet i fältet id och begär respons som JSON och skicka mig den koden du får fram.

Tack :-)
Jeg har stor tålmodighet for noe som er gratis :D

Du får se om dette kommer helt frem. Alle dimmere er Nexa selflearning i forskjellige utgaver.

{"id":"868233","name":"Balkongd\u00f8r","state":"0","statevalue":"0","methods":"0","type":"device","client":"19445","protocol":"arctech","model":"selflearning-dimmer:nexa","online":"1","editable":1,"parameter":[{"name":"house","value":"43020024"},{"name":"unit","value":"1"}]}



{"id":"870432","name":"Entre","state":"0","statevalue":"0","methods":"0","type":"device","client":"19445","protocol":"arctech","model":"selflearning-dimmer:nexa","online":"1","editable":1,"parameter":[{"name":"house","value":"53944918"},{"name":"unit","value":"1"}]}



{"id":"80026","name":"Sov_2","state":"0","statevalue":"0","methods":"0","type":"device","client":"19445","protocol":"arctech","model":"selflearning-dimmer:nexa","online":"1","editable":1,"parameter":[{"name":"house","value":"3160082"},{"name":"unit","value":"1"}]}



{"id":"162654","name":"Vindfang","state":"0","statevalue":"101","methods":"0","type":"device","client":"19445","protocol":"arctech","model":"selflearning-dimmer:nexa","online":"1","editable":1,"parameter":[{"name":"house","value":"10153674"},{"name":"unit","value":"1"}]}



{"id":"508492","name":"Stuevindu","state":"0","statevalue":"0","methods":"0","type":"device","client":"19445","protocol":"arctech","model":"selflearning-dimmer:nexa","online":"1","editable":1,"parameter":[{"name":"house","value":"8157004"},{"name":"unit","value":"1"}]}
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Okej tack. Jag ser redan problemen. Jag kan tyvärr inte testa det innan så vi får chansa och hoppas att det fungerar på första försöket. Jag är hemma klockan 10 imorgon bitti och jobbar på det :-). Jag är inloggad här då så skriv gärna om hur det fungerar sen :-)
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Sök efter uppdateringar. Jag hoppas att det nu fungerar. Hör gärna av dig när du har provat och berätta hur det går :-).

När någon av brytarna inte skulle fungera så kan du trycka på namnet och välja rapportera i menyn, så får jag det direkt. Så blir det enklare för dig.
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by tronde »

ReneOrtmann wrote:Sök efter uppdateringar. Jag hoppas att det nu fungerar. Hör gärna av dig när du har provat och berätta hur det går :-).

När någon av brytarna inte skulle fungera så kan du trycka på namnet och välja rapportera i menyn, så får jag det direkt. Så blir det enklare för dig.

Sendte feilmelding på brytere.

Noen kommentarer:

Blått fargetema lager mange problemer med blinkende skjerm og skift mellom blått og sort.

Scrollehjulet låser seg fortsatt i nedtrekksmenyen, både for fargevalg og oppdateringstid. Ved å gå innom f.eks. valg for start med Windows, slipper scrollehjulet.

Grafer ser ut til å fungere. Det samme for pilene.

Programmet bruker veldig lang tid på å lese inn enheter. Det kunne vært OK hvis det var kun ved oppstart. Nå leser det alle enheter hver gang sensorene blir oppdatert, og da blir skjermbildet i programmet sort. Det samme skjer noen ganger ved valg i menyene.

Jeg kan ikke programmere, men mener å ha lest et sted på forumet, trolig noe om Remotestick, at det går an å lese alle enheter på en gang.

Remotestick er treg, mens Tell My House er rask.
https://play.google.com/store/apps/deta ... yhouse.app

Det tyder på at det er mulig å gjøre noe med hvordan enheter leses inn.

Nå lar jeg det stå på noen dager, så ser vi hvordan det går.
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

Får kolla på det igen.

Har du bara dimrar? Alla av samma model? Är det dimrar så visas bara fem knappar, den första stänger av, dem andra fyra slår den i olika lysstyrkor likadan som på hemsidan. (Det som händer i programmet är att modelnamnet läses ut, dvs mina är av märket Proove, då är en vanlig switch "proove-switch" och dimmern "proove-dimmer". Dina heter då annorlunda, så jag får lägga in alla namnen så att man får veta om det är dimmer eller en vanlig switch, finns då inte modellen med så blir det en vanlig textruta, så när du rapporterar så som du gjorde så kan jag lägga in det direkt när det kommer). Lite märkligt med laddningstiden. Jag har fem sensorer och tre enheter, det tar 2 sekunder att ladda, du har ju lite mer då det tar ju längre tid :-(. Men jag ska kolla på det. Har inte hittat något där all data kan hämtas samtidigt från alla sensorer. Likaså med enheterna. Jag har provat att köra programmet i Windows 7 och med temabyte fungerar det hos mig. Mycket skumt. Det är svårt att hitta fel när man inte upplever dem själv. Därför är det ju bra att så många som möjligt ställer upp på att prova och kan rapportera fel för bäst optimering. Som sagt, allt fungerar hur bra som helst hemma hos mig och nästan inte alls hos dig, eller det krånglar med viss grejer. Väldigt svårt men jag kommer inte ge upp. Jag har översatt det hela till engelska och lägger ut på den engelska tråden med så att jag hittar fler frivilliga så att det går snabbare att ändra koden och skicka ut uppdateringar. Jag vill ju att det ska bli bra och många ska använda det.

Men jag tackar så mycket för ditt tålamod :-)
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by tronde »

Jeg har fem dimmere fra Nexa. To sparepærer med innebygd dimmer, to plug-in og en for innbygging. Dimmerne virker OK. Der vise knappene.

I tillegg har jeg mange brytere av forskjellige fabrikat. Det er disse som ikke har noen knapp. Jeg finner ingen andre funksjoner på dem enn at jeg kan sende inn feil på hver av dem. Vil du at jeg skal sende inn alle sammen?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by tronde »

Legger ved skjermdump av blått og sort tema så du kan se hva som evt. mangler.
Attachments
sort.jpg
sort.jpg (86.08 KiB) Viewed 25788 times
blaa.jpg
blaa.jpg (84.94 KiB) Viewed 25788 times
ReneOrtmann
Posts: 85
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Strömstad, Sverige
Contact:

Re: "TelldusHome" gratis för Windows

Post by ReneOrtmann »

*Prova temabyte igen efter uppdateringen. Om inte -> När du har ändrat temat från svart till blått och startar om programmet krånglar det då också eller startar det alltid i svart?
*Försök att lägg märke till om sensorerna uppdateras snabbare nu. Enheterna kommer att ta fortfarande lika lång tid men sensorerna ska uppdateras samtidigt nu. Jag har inte lika många som dig så jag märker ingen skillnad.

---

Rapportera alla brytare som saknar knapp.

Du ser dem knapparna när du öppnar menyn va?
Attachments
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (39.39 KiB) Viewed 25758 times
* HomeStick - A free Windows App for your Tellstick.NET device *
http://www.reor-software.eu/HomeStick/
Post Reply