Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidpunkt

Moderator: Telldus

Post Reply
OveA
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidpunkt

Post by OveA »

Jag har stora problem att få klockan i Telldus Live att trigga vid inställd tid. Jag är ny i Telldus-världen men hyfsat bra tekniker inom data/el/radio så jag tycker jag borde kunna få till det. Men det är troligen något fundamentalt jag missat!

Min "scen" är mycket enkel: jag vill tända fönsterlampor vid solnedgång och släcka igen kl 00:30. Tändningen vid solnedgång fungerar som väntat men släckningen sker inte 00:30. Medan jag bekantade mig med de olika triggeralternativen använde jag olika klockslag bara för att se om jag fattat det där med att "trigga vid visst klockslag" rätt. Det verkade så, men när jag nu kör "skarpt" med släckningstiden satt till 00:30 så släcks belysningen i förtid. Det verkar som att släckningen sker vid någon av de släckningstider jag använt när jag tidigare labbat. Som om TellStickNet minns tidigare använda klockslag och använder det klockslag som tidsmässigt ligger först i "minnet"! Det känns ju väldigt långsökt men faktum är att släckningen sker vid klockslag som inte finns i någon Händelse i Telldus Live. Dessutom har släckningen skett vid samma klockslag de tre kvällar jag hittills testat.

Någon på forumet som kan kasta ljus(!) över mitt släckningsproblem?
OveA
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Re: Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidp

Post by OveA »

I efterhand inser jag att jag nog placerade den här frågan i fel forum. Glöm frågan här! Nu placerat "Allmänt" i stället.
ojkroken
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Klockan i TellStickNet/Telldus Live triggar vid fel tidp

Post by ojkroken »

de där hade min far liknande problem med:) men supporten på telldus sa att det har med tidszonen att göra. många som har viasat som leverantör på sina grejor upplever detta problem. gör så att gå till mina platser och tryck på enheten så kommer ett val upp där du kan ändra tidszon . hahaha farsans stod på boston:) hahaha
Post Reply