Tdtool.exe wrapper med Powershell

Moderator: Telldus

Post Reply
Corepoint
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tdtool.exe wrapper med Powershell

Post by Corepoint »

Hej

Delar nu med mig av min wrapper som jag har skrivit för att logga data, denna gjorde jag mest för att få testa att arbeta med XML i PowerShell. Scriptet nyttjar tdtool.exe och tar ut all info från givarna därifrån. Den listar enbart enheter temperatur givare som är accepterade inne i Telldus center. jag har låst den på version 2.1.2, men det är bara att ta bort breaken på raden där detta körs för att testa nyare version. det ska gå att köra på alla Windows från och med Vista och upp till Windows 10 utan problem.

Scriptet körs på följande vis (så vida execution policyn är satt).
.\Corepoint-Tellduslog.ps1 ( Skickar ut alla temperatur givare som objekt i pipelinen så man kan jobba vidare med dessa )
.\Corepoint-Tellduslog.ps1 -Showdevices ( Skickar vidare alla on / off enheter i pipelinen så även dessa går att jobba med som objekt )

.\Corepoint-Tellduslog.ps1 -logfolder C:\mylogfiles -exportToXml ( sparar två xml filer med tiden för när scriptet kördes, dessa kan sedan nyttjas för att göra en snygg graf )

Jag lägger ut scriptet på min hemsida, är det nått som gillas så skriv gärna en rad här ( eller om det är nått mer man skulle vilja ha gjort i den så kan jag kolla vidare på det) det ligger även en bild på hur graferna ser ut efter att man har summerat xml data som samlats under en dag. så schemalägger man scriptet så går det enkelt att arbeta med inviduella givare och summera data från dessa xml filer sedan genom att köra import-clixml. jag kommer att lägga upp ett graf script så fort jag gjort klart det med. Tänk på att kontot som kör schemaläggningen måste va samma som man nyttjar inne i Windows eftersom Telldus nyttjar current user i registret.

https://sites.google.com/a/corepoint.se ... s/loggning
Post Reply