Telldus NET C#

Moderator: Telldus

Post Reply
magnusg
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus NET C#

Post by magnusg »

Hej,

Jag undrar om någon kan peka mig i rätt riktning. Jag blir inte klok på det SK. open source API och beskrivning av protokoll som ges på dev-sidan.
Kan någon vänlig själ förklara hur jag accessar min tellstick net med UDP på port 42314?
Jag har fått det att funka med respons på 30303, men kan inte tex. skicka V+ på 42314. Händer inget. A:Disconnect funkar (tror jag, den blinkar till och jag får inget svar från tellsticken).
Vad jag vill göra är att köra on/off på en aparat. Enl. mina tokideer borde det vara:
house = är koden på ANSLUT-dosan. Har testat på en NEXA också. Det händer inget när jag kör nedan kod. Vore tacksam för en förklaring då det är snurrigt beskrivet om man inte kör LIVE.
Språk: C# VS2012

private string protocol = "arctech";
private string model = "selflearning";
private int house = 39862024;
private int unit = 1;
private int method = 2;
private string msg = "";

msg = String.Format("4:sendh8:protocol{0:X}:{0}5:model{0:X}:{0}5:housei{0:X}s4:uniti{0:X}s6:methodi{0:X}ss", protocol.Length, protocol, model.Length, model, house, unit, method);

//4:sendh8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning5:housei32A49FAs4:uniti0s6:methodi2ss

//msg = "4:sendh8:protocol%X:%s5:model%X:%s5:housei%Xs4:uniti%Xs6:methodi%Xss" % (len(protocol), protocol, len(model), model, house, unit, method)

IP_ADDRESS = "192.168.x.x";

UdpClient udpClient = new UdpClient(IP_ADDRESS, 42314);
try
{

IPEndPoint sender2 = new IPEndPoint(IPAddress.Any, 42314);
data = Encoding.ASCII.GetBytes(msg);
udpClient.Send(data, data.Length);

udpClient.Client.ReceiveTimeout = 5000;
data = udpClient.Receive(ref sender2);

Console.WriteLine("Mottaget från {0}: ", sender2.ToString());
stringData = Encoding.ASCII.GetString(data, 0, data.Length);

Console.WriteLine(stringData);

udpClient.Close();
}
catch (Exception e)
{
Console.WriteLine(e.ToString());
}
Post Reply