Tråden kring mitt projekt, tips/hjälp kommer att behövas.

Moderator: Telldus

Post Reply
Svedenblad
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Tråden kring mitt projekt, tips/hjälp kommer att behövas.

Post by Svedenblad »

Jag köpte en Tellstick i veckan och har kopplat in en dimmer och några brytare. Jag har märkt att räckvidden inte är något vidare och att placeringen kommer bli avgörande ifall jag vill kunna styra mina mottagare såvida jag inte modifierar den med egen antenn. Detta på en 46 kvm stor lägenhet utan dörrar mellan rummen med brytarna..

Jag vill i slutändan kunna styra min belysning och apparater som tv, projektor, projektorduk samt reciever med en Iphone/Android mobil. Till detta vet jag att jag även måste ha en IR-sändadre/mottagare till apparaterna som styrs via IR. Jag vill även kunna stänga av hela lägenheten när jag går hemifrån.

Jag har följande saker hemma nu:

  • 1. Dator med Windows 7 64-bit
    2. Tellstick Batch 8
    3. Eventghost med Tellstick plugin
    4. Nexa brytare/dimmrar
    5. Några Kjell&CO brytare samt några från Proove.

Saker som jag tror mig kommer behöva komplettera med:

  • 1. IR-Sändare
    2. Iphone/Androidmobil (HTC Hero?)
    3. En ny kontrollenhet till min Kingpin-duk då den som sitter nu styrs på en annan Kina-frekvens. Kingpin säljer en skitdyr variant som går på rätt frekvens.
Har provat Eventghost och lyckats installera Tellstick-plugin'en och fått det att fungera. Man måste börja i någon ände. Skall labba vidare på söndag eftermiddag.För att få någon styrsel så tänkte jag reda ut en sak i taget och det första jag behöver komma underfund med är:
  • Fråga 1:
    Jag har en MCE-kontroll med tillhörande ir-mottagare/(sändare?) och frågan är om man kan använda den eller om man måste köpa t.ex. en USB-UIRT från England för att styra mina apparater som styrs via IR.
PaulDefaire
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by PaulDefaire »

Om du fick med IR-sändare som du kopplar in på mottagaren så ska den även kunna sända IR-sekvenser via Eventghost, har nämligen en sådan själv. Sändarna sitter på vad som ser ut som en hörlurskabel ed en 2.5mm-plug i andra änden, som pluggas i på baksidan av IR-receivern.
Följ mitt projekt hemma [url=http://smarthem.blogg.se]HÄR![/url] (http://smarthem.blogg.se)
Svedenblad
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Post by Svedenblad »

PaulDefaire wrote:Om du fick med IR-sändare som du kopplar in på mottagaren så ska den även kunna sända IR-sekvenser via Eventghost, har nämligen en sådan själv. Sändarna sitter på vad som ser ut som en hörlurskabel ed en 2.5mm-plug i andra änden, som pluggas i på baksidan av IR-receivern.
Jag ljög, lite.. Min gamle far har en sån som jag skall låna/ta. Han snackade om att det fanns IR ögon så det låter lovande.
Post Reply