Problem tellduscenter visar ej sensorer

Moderator: Telldus

Post Reply
r1an
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by r1an »

Har problem med att tellduscenter inte visar sensorer. "Termometerknappen" för sensorer finns inte utan bara "lampknappen" för enheter finns synlig. Får sensorvärden till Switchking så duon tar emot sensorerna iaf. Skulle vilja ha värden skickat till telldus live och då måste jag komma åt gui för sensorer. Har provat att avinstallera och installera om och även testat med äldre versioner av telldus center utan resultat. Har provat på en Windows 7 maskin där fungerar det direkt. Lite info om mitt system Windows XP sp3, tellstick duo, tellduscenter 2.1.2_beta10.
nisseo
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by nisseo »

Har samma problem, se denna tråd
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=3506
Men har inte fått någon lösning :cry:
Telldus Center 2.1.2 Beta10 , Duo FW12, 18 Device, 14 tempsensors, 5 temp/RF sensor
r1an
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by r1an »

Ok då är man inte ensam med detta problemet. Är ganska säker på att det har fungerat tidigare för mig. Har inte behövt funktionen tidigare, men nu ska det ju funka att få sensorvärden till live från tellduscenter så då är det ju mer intressant. Hade varit snyggt att via den vägen få de till remotestickappen i mobilen. Konstigt att de inte verkar vara nån som vet hur man ska lösa det.
nisseo
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by nisseo »

Nu har jag fått hjälp, och problemet är löst.
Här är svaret jag fick:
Telldus answers: 2014-01-20 - 11:17

Det ser ut som att det kan vara något fel i lagringen av dina sensorer.

Enklast är nog om du tar bort alla sensorinformation som finns lagrad i registret genom att öppna regedit och gå till HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\TelldusCenter\com.telldus.sensors\sensors och där ta bort hela nyckeln "sensors" och allt därunder. Starta sedan om TelldusCenter.

Det är möjligt att också TelldusService måste startas om i samband med detta.

Det som försvinner när du tar bort sensorerna är senaste värde och om du gett dem något namn via TelldusCenter, men det har väl inte fungerat tidigare ändå.
Telldus Center 2.1.2 Beta10 , Duo FW12, 18 Device, 14 tempsensors, 5 temp/RF sensor
sonnyboy
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by sonnyboy »

Härligt nisseo då vet vi hur vi ska gå tillväga.
Min fråga är, kommer dom få samma id som tidigare?
Telldus 2.1.1
BeyondMeasure
HomeCenter 2
r1an
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by r1an »

nisseo wrote:Nu har jag fått hjälp, och problemet är löst.
Här är svaret jag fick:
Telldus answers: 2014-01-20 - 11:17

Det ser ut som att det kan vara något fel i lagringen av dina sensorer.

Enklast är nog om du tar bort alla sensorinformation som finns lagrad i registret genom att öppna regedit och gå till HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\TelldusCenter\com.telldus.sensors\sensors och där ta bort hela nyckeln "sensors" och allt därunder. Starta sedan om TelldusCenter.

Det är möjligt att också TelldusService måste startas om i samband med detta.

Det som försvinner när du tar bort sensorerna är senaste värde och om du gett dem något namn via TelldusCenter, men det har väl inte fungerat tidigare ändå.
Tack för infon, löste mitt problem :-)
nisseo
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by nisseo »

sonnyboy wrote:Härligt nisseo då vet vi hur vi ska gå tillväga.
Min fråga är, kommer dom få samma id som tidigare?
Du kanske redan provat? Ja ID behålls men namnen måste man skriva in igen (Men innan så såg man ju inga sensorer).
Telldus Center 2.1.2 Beta10 , Duo FW12, 18 Device, 14 tempsensors, 5 temp/RF sensor
sonnyboy
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by sonnyboy »

Jag använder id:na i Beyond Measure, det var därför jag undrade.
Telldus 2.1.1
BeyondMeasure
HomeCenter 2
stjoh11
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem tellduscenter visar ej sensorer

Post by stjoh11 »

Hej! Har samma problem fast i Ubuntu. Ingen temperatur visar sig i tellduscenter men de finns i tdtool.

Vilka sensorfiler skall man nollställa i Linux för att de skall motsvara att man "tar bort hela nyckel "sensors" och allt därunder" i regedit?

Har provat lösningen under
http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... ors#p13923
utan framgång.
Post Reply