Switch King Pro

Moderator: Telldus

mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Lysande! Men varför går det inte att lägga till enheter av IKEA-typ? Saknas i listan

EDIT: Lägger till mina IKEA Koppla i TelldusCenter och det går bra. Gör reload devices, men de kommer inte in i SwitchKing.
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by MartinV »

Vi fick tyvärr inte med IKEAs enheter i 0.6. Samma sak med UPM, där vi hade problem med att sätta rätt parametrar för enheterna.

Målet är att lägga dit dessa enheter i efterhand.

Själv hade jag gärna velat ha ett par Koppla-enheter, men de är ju lite svåra att få tag i i Sverige... :(
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Finns det fler Switch King-användare som har behov av stöd för IKEA-enheter?

Kan tillägga att stöd för Roxcore projektorduk saknas i version 0.6 också. Förutom IKEA, Roxcore och UPM så stöds alla andra enheter som finns i Telldus Center 2.0.1.
Tomas | http://www.switchking.se
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

MartinV wrote:Vi fick tyvärr inte med IKEAs enheter i 0.6. Samma sak med UPM, där vi hade problem med att sätta rätt parametrar för enheterna.

Målet är att lägga dit dessa enheter i efterhand.

Själv hade jag gärna velat ha ett par Koppla-enheter, men de är ju lite svåra att få tag i i Sverige... :(
Bra, då hoppas jag att det löser sig. Hjälper gärna till med testning om det behövs.

Visst är det synd att IKEA slutat med Koppla, de är ju överlägsna alla andra fabrikat. De säljs dock ofta på eBay, både nya och begagnade, så det är inga större problem att få tag på dem. Men det kostar förstås en slant...
virgin31
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by virgin31 »

Känner mig så fruktansvärt nybörjare, men jag får inte igång mottagarna med SK...???

Använder Nexa PB-3, Tellstick med Telldus Center 2.0.1 och SK 0.6.0

Mottagarna fungerar med den medföljande fjärrkontrollen samt efter att de installerats i Telldus Center, bara att slå av och på dem där.

Av någon anledning så dyker inte de tillagda enheterna i Telldus Center upp i SK när det startas, så jag försöker därför lägga in dem manuellt.

Men, jag antar att när jag ska "lära upp" mottagaren i SK så tar jag ut mottagaren ur vägguttaget en stund, sätter sedan tillbaka den i vägguttaget så att den börjar blinka och sedan trycker på "Lär upp" i verktygsliken "Identifiering", stämmer detta konfigurationssättet eller hur gör man?
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Enheterna ska dyka upp i Switch King om de finns i Telldus Center så det är någonting som är skumt.

Är det en NEXA Self Learning On/Off du lagt till i Telldus Center?

Kör du alla program (Telldus Center, Switch King server och Switch King klient) på en och samma dator?
Tomas | http://www.switchking.se
virgin31
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by virgin31 »

- De dök inte upp "per default" när jag startade SK i a af, kan jag gjort något fel på något sätt?

- Ja det är en sådan typ jag lagt till i både TC och SK.

- Ja, alla program på samma dator (en Asus ET2002T, allt-i-ett med touchskärm)

Tellstick är ur batch 8.
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomas »

Hmmm... Kan du skicka loggfil + databas till oss så kan vi se om vi hittar något den vägen.

Loggfil och databas hittar du typiskt här:
C:\Program\Switch King\Switch King Server\Log
C:\Program\Switch King\Switch King Server\DB

Skicka till e-postadress som finns på vår websajt.
Tomas | http://www.switchking.se
virgin31
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by virgin31 »

Tomas och Martin löste det åt mig, all heder åt deras snabba support!
Det var bara att starta om maskinen, så autoimporterades enheterna.
tomas
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Version 0.6.1 av klienten

Post by tomas »

Nu finns en ny klient, version 0.6.1, för Switch King att ladda ned på vår webbplats.

Nytt i 0.6.1 är utökad funktionalitet för energisparläge. Nu går det att ange en tidsperiod då man vill undvika att datorn försätts i energisparläge och möjlighet att styra energispar-funktionerna finns nu också i Verktygs-menyn.
Tomas | http://www.switchking.se
damo01
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by damo01 »

Lysande! Tack för energispar fixen.
Det enda som kvarstår på min energispar önskelista är att kunna speca vilka veckodagar som den ska styras under vilka tider :-)
Paco
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Paco »

Hejsan.

En liten fråga. Som jag förstår det ska Switch King stödja 8 enheter i den fria versionen. Själv har jag 7 enheter än så länge men när jag installerade Switch King så hittar den bara 4 st?

Sen så fungerar inte schemaläggning heller. Vilket jag inte är så förvånad över eftersom det inte har funkat på något av programen jag testat förutom Telldus egna av någon anledning. (Nexa Home, Switch King, Andys Homecontrol, HomeAutomation)

Mvh Marcus
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by MartinV »

Paco wrote:En liten fråga. Som jag förstår det ska Switch King stödja 8 enheter i den fria versionen. Själv har jag 7 enheter än så länge men när jag installerade Switch King så hittar den bara 4 st?
Om du har fler än 8 enheter så hittar Switch King även dessa, men de är inte möjliga att styra i applikationen utan enbart via Telldus Center.

Om du har installerat Telldus Center och inte gjort några ändringar så ligger enheterna sparade hårt knuten till din egen användare. Switch King frågar vid uppstart om du vill ställa om detta så att de är tillgängliga för alla på datorn. Svarar du "Ja" på frågan så kommer SK att ställa om detta. Du måste då antingen manuellt föra över dina gamla enheter (i registret) till den "delade ytan" eller lägga upp dem på nytt.

Efter att du svarat "Ja" på frågan kan du också behöva starta om Switch Kings tjänster (eller starta om datorn, om du hellre vill det).

I ditt fall verkar det dock konstigt eftersom SK hittar 4 enheter. Vad är det för märke på enheterna? Roxcore, UPM och Ikea Koppla finns inte med i SK 0.6.
Paco wrote:Sen så fungerar inte schemaläggning heller. Vilket jag inte är så förvånad över eftersom det inte har funkat på något av programen jag testat förutom Telldus egna av någon anledning. (Nexa Home, Switch King, Andys Homecontrol, HomeAutomation)
Om schemaläggningen inte fungerar i något av programmen öht så känns det nästan som om det är något annat problem.
Det totala antalet användare som kör programmen du nämner ovan är ganska stort.
På vilket sätt fungerar inte schemaläggningen i något av programmen - "smäller det" eller upplever du att dina enheter aldrig får någon signal?

Switch Kings serverdelar lagrar sina loggar under C:\Program Files\Switch King\Switch King Server\Logs. Om Switch King har sett något skumt med din konfiguration, inte kan skicka signaler till enheterna eller om det är problem med dina scheman så kan det stå något här. Plocka gärna ut filerna i loggbiblioteket och maila dem till oss.

Mvh
Martin
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Paco
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Paco »

Aha. Loggarna hade jag helt missat. Kikade efter dom i klient datorn men när jag tänker efter så är det ju ganska logiskt att dom ligger på servern. Problemet visade sig vara att när jag manuellt överfört enheterna i registret så hade jag skrivit huskoden med små bokstäver på just dom enheter som inte hittades. Ändrade till stora och vips så fanns dom där.

Verkar även som schemaläggningen har löst sig. Vet inte vad jag gjorde men det kanske oxå hade med enheterna och göra.

Tack för hjälpen, nu ska vi prova Switch King på riktigt!
nulf
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by nulf »

Hej

Jag har en fråga om SwitchKing, jag styr enheter beroende på om jag eller tjejen är hemma eller ej.
Tex lampan i hallen tänds när en, eller båda, mobiler kommer hem (mha bluetooth).

Men jag skulle vilja få SK att uppdatera värdet från datakällan snabbare, för ibland hinner jag in i huset innan lampan i hallen tänds.

Tidsformatet för hämtningstid i datakällan anges i hh:mm:ss står det, men det går bara att fylla i hh:mm?

Går detta att lösa?
Jag använder v0.5
Post Reply