NexaSunRice

Moderator: Telldus

Post Reply
Mats
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

NexaSunRice

Post by Mats »

Tanken med detta program är helt rätt. Men hur kan jag använda det. jag har laddat hem det, unzippat och klickar på .exefilen för installation. Har därefter hittat min adress (med bök, den hittas via närmaste kommun inte som jag normalt anger min adress). Men hur går jag vidare här?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej Mats,

Det är inget setup program, när du zippar upp far du hela den tänkta katalogstrukturen klar.

Innan du klickar pa exe filen maste du konfigurera ini-filen (med hjälp av tex notepad).

När all konfiguration är gjord kan du klicka pa exe-filen sa startar den och sköter om det hela, dvs styrningen av de enheter du definierat.

Detta finns ganska väl beskrivet i readme-filen....fast jag förstar att du testar direkt. Jag gillar inte manualer heller ;))))

mvh
HDI-Fap
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by HDI-Fap »

var ligger ini-filen, under vilken map samt heter den ini filen eller något annat?

Jag sitter inte vid min hemma dator så jag kan kolla upp de nu eller inom de närmaste dagarna och blev lite nyfiken.
Mats
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Mats »

Tack för svaret.

Jag hittar ingen info om hur man skall göra, bara vad programmet är tänkt att kunna utföra. Och då tittar jag i Introduction.txt. Nexasettings.ini går ju bra att öppna. Sen är jag ju inte direkt programmeringskunnig så det blir ju lite besvärligare då hehe. Är ju van vid guider vid installation. Men den som inte ger sig kan kanske få se ljuset släckas till förmån för solljus på morgonen :)

Mvh Mats
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej Mats,
Håller nog inte med om att man måste vara programmeringskunnig för att fixa till settings i en ini-fil...inte mycket till programmerare i så fall...

Om du kikar lite på "Min Hembio" så finns lite trådar där som kanske beskriver mer hur man gör ;)

Okej, om du är van vid guider...nu är det så att det här programmet ändå är gratis.

Jag skrev det för eget behov och delade med mig i fall andra skulle kunna ha nytta av det. När man får någonting gratis får man räkna med att ta i lite själv också.

Alla inställningar görs i ini-filen INNAN programstart. Tanken är "set and forget" utan fancy GUI´s och sånt.

Snygga guider och annat tar väldig tid att göra och jag har inte tid över för detta.

Ni får försöka klara er genom att läsa på, tex studera trådarna som jag refererar till ovan och sedan ställa konkreta frågor om det fortfarande inte funkar.

mvh
Mats
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Mats »

Hej igen.

Det är inte meningen att låta otacksam, enbart okunnig :) . Jag skall läsa på när jag får lite mer tid.
Pen
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Enbart tidsstyrning

Post by Pen »

Hej.

Är det möjligt att för en viss mottagare - t.ex. A1 - styra den på enbart tid. D v s för just denna vill jag INTE att den påverkas av solens upp och nedgång.

Den användning jag tänkte mig var för att styra motorvärmaren på bilen, där man vill starta ett visst klockslag på morgonen snarare än i gryningen.

Hälsningar
Pen
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enbart tidsstyrning

Post by riksvag »

Pen wrote:Hej.

Är det möjligt att för en viss mottagare - t.ex. A1 - styra den på enbart tid. D v s för just denna vill jag INTE att den påverkas av solens upp och nedgång.

Den användning jag tänkte mig var för att styra motorvärmaren på bilen, där man vill starta ett visst klockslag på morgonen snarare än i gryningen.

Hälsningar
Pen
Då kör du scheduler i stället. Då behöver du inte använda sunrise alls för just den pluggen.
Pen
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Pen »

Jag har bara kollat NexaSunRise än så länge. Den scheduler du hänvisar till är i Telldus-programmet antar jag.

Jag har lite speciella krav att kunna köra mina program som service på min 24/7 server (som inte har någon bildskärm). Därför tänkte jag först att bara använda NexaSunRise eftersom den inte bygger på någon interaktion med användaren. Går det att även köra Telldus-programmet som service?

Har inte hunnit kolla igenom allt ännu. Upptäckte Telldus av en slump. Har länge tänkt bygga något liknande. Kul att det redan finns.

Pen
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Du kunde som alternativ gå över till EventGhost som har allt detta och mycket mer därtill (=Gratis)

mvh
Pen
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Pen »

Jag kollade lite på Eventghost, men kände mig lite osäker på om jag skulle klara att få den att gå som service. Dessutom har det en massa mer än jag behöver. Ditt program borde dock kunna gå att starta som service med t.ex. srvstart.exe. Jag gillar även din ini.fil -nästan identiskt med det upplägg jag tänkt ut själv. Jag hade tänkt koda med php som har extra bra stöd för just ini-fils syntaxen.

Men jag experimenterar lite till för att se om motorvärmar-fallet går att få till med bara konfigurering.

Pen
Post Reply