Styra stickan från annan dator

Moderator: Telldus

Post Reply
almostunreal
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra stickan från annan dator

Post by almostunreal »

Jag satt och labbade lite med ett program som heter psexec som kan starta filer eller script på en annan dator i nätverket.
Hur bra som helst om man har stickan i servern och vill kunna styra den från andra datorer i nätverket.


Man anropar scriptet genom psexec från en annan dator i en bat-fil som kan se ut så här :

c:\psexec \\datornamn c:\tdtool.exe --on 1

Funkar klockrent när man inte vill logga in på servern för att tända eller släcka lampor.

Tänkte att någon alltid kan ha nytta av detta.

mvh
riksvag
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by riksvag »

Bra tips, man hittar psexec på sysinternals, http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... 97553.aspx och det är gratis.

Fungerar dock inte alltid, vissa portar tror jag måste vara öppna tex.

MVH LL
MarkusH
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra tellstick på Linuxserver från Windowsdator med plink.

Post by MarkusH »

Min bärbara kör Windows, men min tellstick sitter i en server som kör Linux. För att göra samma sak använde mig av plink som finns på Puttys hemsida för att skapa en genväg som skickar tänd- eller släck-kommando över SSH.

Använder Puttygen för att skapa publika nycklar för att slippa logga in. Man ska egentligen använda Pageant för att skicka passphrase, men jag var lat och struntade i passphrase. :oops:

I genvägen skriver jag

Code: Select all

"C:\Program Files\Putty\plink.exe" PuttyProfilnamn /usr/local/bin/rfcmd /dev/tellstick NEXA A 2 0
för att släcka lampa 2.

Jag gjorde ett litet bashscript som tänder lampan om den är släckt och släcker om den där tänd så behvde jag bara en genväg.
Post Reply