"Tellstick not found"

Moderator: Telldus

gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by gnagaren »

Egen strömmatning
larsjons
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

"Tellstick not found"

Post by larsjons »

Jag har fått en ny variant på detta problem. Jag backade till föregående version och fjärrstyrningen fungerar nu bra. Dock slutar min Duo att läsa värden fast den fortf sänder. Noterade nu på morgonen att lampor tänds enligt schema men att sista temperaturavläsningen skedde 03 i natt. Nån som haft samma problem?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Tellstick not found"

Post by hekj »

Videonisse wrote:Var 1-3:e dag verkar Telldus-tjänsten ha "hängt sig" och Telldus Center rapporterar "Tellstick not found". Det går inte styra några enheter och inte ta emot några trådlösa datakällor.

...

- Har anslutet Duon till en Ground Plate-antenn från Conrad.
Det verkar som att man kan provocera fram felet genom att koppla in en "Ground Plate-antenn från Conrad".

miniWorld Stockholm har en TellStick Duo som styr aktiviteterna i deras olika minivärldar, med standard antennen inkopplad så kan dom köra flera dagar utan att få "Tellstick not found", men med "Conrad" antennen inkopplad tar det bara 5 minuter innan systemet lägger av.

En av deras trettio knappar.
Image
http://www.miniworldstockholm.se

Vad är det för status på detta ärende, finns det någon programuppdatering som löser problemet?
Last edited by hekj on Sun Sep 30, 2012 7:53 am, edited 1 time in total.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

Vi har skickat den nya drivrutinen till dem som en första åtgärd.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: "Tellstick not found"

Post by hekj »

Har lagt upp en instruktion om hur man konfigurerar NexaHome så att datorn startas om automatiskt då felet inträffar.

Tips: Hantering av 'TellStick not found'
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2060
Fruktsallad
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by Fruktsallad »

Min HTPC med Win7 64-bit står på ett schema som gör att den går i sleep mode på natten och vaknar igen på kvällen dan efter. Har den senaste veckan dagligen fått starta om datorn manuellt eftersom TelldusCenter tappar kontakten och ger felmeddelandet "Tellstick not found". Inte kul och det tar ju bort hela finessen med att ha ett automatiserat hem.

Om det finns en alfa/betadrivrutin som åtgärdar problemet så testar jag gärna den.

EDIT: Har sett den smidiga lösningen från hekj, men den e ju inte helt optimal för ett underhållningssystem som en HTPC - dumt att datorn startar om sig när man precis ska se en film t.ex... :)
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

Fruktsallad wrote: Om det finns en alfa/betadrivrutin som åtgärdar problemet så testar jag gärna den.
Det finns en betadrivrutin, om du skickar in en supportticket så kan vi maila den till dig.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Fruktsallad
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by Fruktsallad »

stefan.persson wrote:
Fruktsallad wrote: Om det finns en alfa/betadrivrutin som åtgärdar problemet så testar jag gärna den.
Det finns en betadrivrutin, om du skickar in en supportticket så kan vi maila den till dig.
Stort tack, den verkar faktiskt ha fixat problemet! :)
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

Perfekt! Tack för rapporten!
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Eldritch
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by Eldritch »

Jag har samma problem. Support ticket skapades igår.

Förutom att starta om datorn, så funkar det även att dra ur usb-sladden och sätta i den igen.
Eldritch
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by Eldritch »

Det som verkar orsaka hängningarna hos mig, är en Nexa IR deckare. LMDT-609. Det är mycket tydligt i EventGhost som ständigt tar emot sensordata. Helt plötsligt slutar det komma in sensordata. Och då är det alltid en IR deckare som har aktiverats som sista aktivitet.
stefan.persson wrote: Varje "Error in communication with TellStick, resetting USB" ska alltså följas av ett "Disconnected TellStick (1781/C31) with serial XXXXXX" och därefter en notice om att den återanslutit, "Connecting to TellStick (1781/C31) with serial XXXXXX", om allt fungerar som det ska. I det läget märker man inte ens att det har varit problem med kommunikationen.
Dessa fel dyker upp samma sekund som IR deckaren sänder. Ibland tappas dock inte kontakten helt med stickan, men den slutar att ta emot sensordata. Att skicka ut går dock bra. Och ibland går det varken sända eller ta emot.

Hoppas jag kan få den uppdaterade drivrutinen mailad till mig snart. :)
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by folkeorg »

Bytte ut min "vanliga" Tellstick mot en DUO. Nu får jag "Tellstick not found". Finns det någon nyare drivare att ladda ner eller blir det fel för att jag hade en gammal sticka innan? Har bootat om m.m.

Kör WinXP och Telldus Center 2.1.1.
burton666
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by burton666 »

Jag har samma problem, börjar tröttna lite smått så jag först köpte en net för att slippa att ha en dator igång. Upptäckte så klart efteråt att det inte gick att ta i mot signaler med net så jag köpte en duo samt en liten atom dator. Men den tappar så klart kontakten med duon lite då och då. Funderar starkt på att sälja alla tellstickar och köpa en RFXTRX istället då dom ska ha överlägsen driftsäkerhet enligt alla forum jag läst på.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by folkeorg »

Fick "Tellstick not found" på en Ubuntu-installation. Flyttade till en annan USB-port och bootade om, då fungerade stickan..
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by folkeorg »

Har en bärbar med Win XP som kör Telldus Center 2.1.1. Har dock bara en USB-port på burken men vill ha fler USB-enheter än Tellstick. Satte i en USB-hub utan extra strömmatning. Nu får jag Tellstick not found. Klarar inte stickan av att sitta i en USB-hub? Dvs måste den sitta i USB-rooten? Eller är det strömmatningen som ställer till det?

EDIT:
Äh, det var Windows som inte hade laddat drivarna. Fick gå in i Device Manager å manuellt uppdatera. Nu lirar det igen..
Post Reply