"Tellstick not found"

Moderator: Telldus

stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

Nu finns också en version av TelldusService som inte löser något, men som loggar ännu mer (floodar eventloggen ytterligare...), vilket förhoppningsvis gör att vi kan se var det blir fel. Om någon som får felet har möjlighet att testa detta så skulle vi bli mycket glada.

Vi har ju som sagt ännu inte lyckats återskapa detta själva på någon av våra testmaskiner.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
ace2
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by ace2 »

Jag har samma problem när det gäller trådlösa termometrar och även trådlösa sensorer slutar att fungera men jag kan styra utag fortfarande det funkar värkar flera som har detta problem fick detta efter uppdateringen till telldus center 2.1.1
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

ace2 wrote:Jag har samma problem när det gäller trådlösa termometrar och även trådlösa sensorer slutar att fungera men jag kan styra utag fortfarande det funkar värkar flera som har detta problem fick detta efter uppdateringen till telldus center 2.1.1
Detta är nog ett helt annat problem. Vi har en version ute på testning som åtminstone delvis löser detta. Skicka gärna ett supportärende för fortsatt felsökning eller om du också vill testa den fixen.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
larsjons
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by larsjons »

Hej Stefan,

Jag gissar att detta problem är besläktat med det jag har på min WHS (ticket 2039). Tellsticken tappar kontakt och eventloggen fylls. Har du en ny drivrutin så testar jag gärna.

Mvh Lars
Punkt
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by Punkt »

Har satt upp en xp maskin som endast kör tellstick, inget annat.

Tog 2 dagar och sedan så fick jag "tellstick not found".

SUCK!
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

Tog 2 dagar och sedan så fick jag "tellstick not found".
Intresserad av att testa en ny drivrutin/mjukvara? Vi behöver fortfarande fler testare.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by gnagaren »

Hej
Jag har en "vanlig" Tellstick som sitter i en USB-hub och har hela tiden gjort det.

Jag kör med Windows7

Hade en gammal version av TelldusCenter 2.1.0, SwitchKing Server=1.10.1.3 och Klient=1.10.0.6 med licensnyckel.
Funkade klockrent. T.ex vid omstart av datorn så var alla Service igång och Schemaläggaren fungerade utan att man ens hade loggat in i Windows.

Uppgraderade till TelldusCenter 2.1.1, SwitchKing Server=2.0.3.9 och Klient=2.0.2.4 och efter det får jag problem med att programmet inte släcker/tänder som det ska.
Det blir massa felmeddelanden i loggen. bl.a "Tellstick not found" trots att den ser Ok ut i Enhetshanteraren.
Även fått : Failed to turn on device. Telldus APIs signalized an error when the request was sent. Error: TellStick not found

Jag testar gärna både mjukvara och ev. drivrutin.
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by gnagaren »

Får detta felmeddelande hela tiden, på alla Devices :

{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2012-04-25 02:31:18 -- Device with id 3, name Akvarium, native id 3 and code 8:8 is being turned off. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Error> -- 2012-04-25 02:31:18 -- Failed to turn off device. Telldus APIs signalized an error when the request was sent. Error: TellStick not found

Tacksam för hjälp !
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

gnagaren wrote:Jag testar gärna både mjukvara och ev. drivrutin.
Jag mailade en drivrutin till dig att testa (till adressen som du har registrerat här), fick du inte den? Skicka isf en supportticket, så försöker jag igen.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by gnagaren »

Tack Stefan

Jag provar med den så hoppas vi att den funkar bra även för mig
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by gnagaren »

Hej
Blev tyvärr inte bättre med den nya drivrutinen.
larsjons
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by larsjons »

Hej Stefan, Hur går det med felsökningen? Jag upplever att det har blivit sämre med nya drivrutiner. Jag kör max två dagar innan systemet är nere. Detta är en riktig show-stopper så jag hoppas att det har högsta prio hos Er att lösa.

Mvh Lars
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by stefan.persson »

larsjons wrote:Jag upplever att det har blivit sämre med nya drivrutiner.
Jag tror faktiskt inte att du har fått den nya drivrutinen, utan bara den nya servicen. Jag skickar den nya drivrutinen också.
gnagaren wrote:Blev tyvärr inte bättre med den nya drivrutinen.
För att förtydliga för andra, detta fall skiljer sig lite från de övriga, eftersom det inte handlar om TellStick Duo. Vi felsöker detta också, men dra inga slutsatser om drivrutinen utifrån just detta.

Med nya drivrutinen är det endast en testare som fortfarande har problem med "TellStick not found", och här söker vi andra lösningar. Däremot har vissa tyvärr fått andra fel som nog har funnits där hela tiden, men helt enkelt inte "hunnit" uppstå eftersom man fått "TellStick not found" först.
larsjons wrote: hoppas att det har högsta prio hos Er att lösa.
Ja, högsta prio. Men eftersom vi inte kan återskapa detta själva, och det kan ta flera dagar för felen att uppstå hos testarna, så går det tyvärr långsamt.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by gnagaren »

Drivrutins-uppdateringen gav ju ingen förbättring i mitt fall, men efter att flyttat min Tellstick från en USB-hub till ett USB-uttag i datorn, så funkar det klock-rent.
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: "Tellstick not found"

Post by svartöra »

men efter att flyttat min Tellstick från en USB-hub till ett USB-uttag i datorn, så funkar det klock-rent.
Hade hubben extern matning eller kom strömmen till den från datorn?
Post Reply