passande mjukvara till stugprojekt

Moderator: Telldus

Post Reply
albinsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

passande mjukvara till stugprojekt

Post by albinsson »

Hej Ska börja med att säga att jag är ny här, så jag ber om ursäkt i förväg för ev. dumma frågor.
Jag har mina planer på att sätta igång en server/dator uppe i vår fjällstuga för att logga temp/fuktighet, samt dra igång värme.
Det finns ingen "fast " internetanslutning där. Tyvärr bara en knagglig edge uppkoppling till mitt förfogande.
Jag hade tänkt använt nåt typ av 1-wire nät för loggning. Men ser nu att med tellstick duo kan jag både logga och sätta på/av funktioner!
Jo, en till sak. Jag vill inte att servern/datorn ska stå på jämnt, så så här långt har jag hittills kommit:

Har en gammal p4 till förfogande, vilken jag autostartar genom sms via ett fjärrrelä (ontech9030) (har ställt in i bios så den startar direkt när den får 220V). I den sitter ett 3G usb modem som också ligger på autostart. När datorn upprättat en internetanslutning skickas ett mail till mig med datorns ip nummer. Detta tänkte jag kan vara bra att ha ifall man ska köra vnc eller dyligt. (fast inser att det kanske finns alternativ där man inte behöver veta serverns ip, typ teamviewer kanske)..

Det jag nu är ute efter, är att hitta den lättaste och minst datatrafikskrävande metoden för att styra elementen och logga sisådär 3-4 termometrar, gärna med luftfuktighet också. Jag vill kunna ansluta genom endera eller både pc och android. Ska man göra det via "remote desktop" (vnc) eller telldus live, 3e parts programvara, webbserver programvara eller dyligt? Vilket alternativ tror ni är bäst utifrån att göra det över en sketen edge anslutning? Går det ens eller drömmer jag?  Sen ska jag ha nåt smidigt sätt att stänga av datorn också när det är färdigt. Om inte annat görs detta via fjärrskrivbord... Ge mig gärna synpunkter! mvh albinsson
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: passande mjukvara till stugprojekt

Post by folkeorg »

Ett tips är att installera DynDNS på datorn så den uppdaterar en URL t.ex. "fjallstugan.dyndns.org" eftersom mobiloperatörerna ofta byter IP-adress även under uppkopplingstiden. Enklare än SMS.

Sätter du denna till datorn så kan du tanka ner de loggade värdena när datorn hoppar igång. När datorn är avslagen så sköter USB-stickan loggningen själv med det intervall du har.
http://www.lohelectronics.se/el-usb-2-l ... -p-84.html

Själt har jag en eBox3310. Den drar bara 5W så den kan vara igång hela tiden. Då kan du ha Tellstickan igång på den åxå.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: passande mjukvara till stugprojekt

Post by folkeorg »

Om du inte måste ha en dator igång så kan ju en Dovado-router vara ett alternativ. Den driftar en Tellstick men mäta temp blir kanske bökigare. Men det finns ju temp/fuktloggar som skickar mätvärden till ngn sever eller som har en inbyggd webbserber.
Med ett kontantkort och surf så kommer du undan med typ 500kr/år och så är den igång hela tiden..
Post Reply