TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Moderator: Telldus

Bamsefar
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by Bamsefar »

Hej,

Det verkar vara flera än jag som har problem med att TelldusService hänger sig...

Men det går rätt ofta att åtegärda genom att stoppa och start just TelldusService:

Jag skapade ett litet .bat script:

net stop telldusservice
net start telldusservice

Och så kör jag det via WHS2011's automatisering (dvs startar detta bat script varje dag klockan 12.00 - då inget råkar vara aktivt och/eller händer i min samling av Telldus / Switch king händelser).

Nej detta är inte lösningen på buggen som verkar finnas i Telldus Service - men det är ett bra plåster...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by micke.prag »

När den hänger sig, vilket felmeddelande får ni?
Kör ni 2.1.0a eller 2.1.0?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
jrek67
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by jrek67 »

Har samma problem med jämna/ojämna mellanrum.

Det kommer inga felmeddelanden eftersom Telldustjänsten "rusar" (Använder 99% av CPU). Ovanstående tips funkade utmärkt när den rusade. Gillar! Har lagt in omstart 1 gång / dygn för test om det händer mer sällan.
Hade gillat mer om buggen fixats.

Kör 2.1.0a och XP med SwitchKing
Windows XP and SwitchKing. Always using latest drivers and programs.
Bamsefar
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by Bamsefar »

micke.prag wrote:När den hänger sig, vilket felmeddelande får ni?
Kör ni 2.1.0a eller 2.1.0?
Felmeddelande ? Tror du man får det ens ? Inget illa menat, men det enda man evnt får reda på är att Telldustjänsten inte får kontakt med TellStick. Och det är allt.

Idag fick TelldusCenter för sig att tömma HELA listan med alla enheter jag lagt upp, men efter en liten reboot av hela maskinen som TellStick är ansluten till så kom dom i alla fall tillbaka...

V2.1.0

Att jag sedan fortfarande, trots nya antenner och uppmätt TellStick med mera, inte kan påverka enheter som är typ 10 meter bort är inte direkt kul...
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by krambriw »

Idag fick TelldusCenter för sig att tömma HELA listan med alla enheter jag lagt upp, men efter en liten reboot av hela maskinen som TellStick är ansluten till så kom dom i alla fall tillbaka...
Jag har aldrig fattat varför man fick för sig att lägga konfigurationen i registry. Det har varit strul ända från början, det hade varit mycket enklare och bättre om det låg i en egen konfigurations-fil i tex xml-format.

Backup -> enkel kopia -> så mycket bättre

mvh
bjornta
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by bjornta »

Jeg har også opplevd dette.

Vet ikke om dette er årsaken, men jeg tror det kan være følgende sammenheng når jeg kjører:
- TellDus Service 2.1.0a (tjenesten)
- EventGhost og Tellstick Duo plugin
- HomeSeer m/ TellStick plugin
- Opplasting av logg-filer i EG produsert av TellStick

Problemet var at tjenesten hang. Når jeg da startet TelldusCenter klarte den ikke kommunisere med tjenesten, og rapporterte dermed ingen device. Burde gitt feilmelding om at den ikke klarte å kommunisere med tjenesten i stedet for å vise et blankt vindu.
Jeg klarte heller ikke restarte tjenesten, selv om jeg stoppet både EG og HomeSeer. Måtte enten restarte PCen eller "drepe" prosessen.

Løsning:
Oppgraderte EG TellStick Duo plugin og reduserte tiden jeg låste filene. Filene ble først kopiert lokalt og deretter FTPet opp til dit de skulle.

Jeg er også enig i at konfigurasjonen bør legges i en XML-fil. Raskere å lese og lettere å ta backup av.
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by svartöra »

Backup på registrynyckeln tar man lätt med

Code: Select all

reg export HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Telldus foo.reg
men det är väl redan känt förmodar jag?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by krambriw »

Det är inte backupen som är problemet :D
patmtp35
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by patmtp35 »

hi!

i don't understand sweddish but it seems you have a problem with tellstick duo and homeseer, i have the problem too... is there any solution ?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by krambriw »

In this thread they are discussing problems they experience with the Telldus service itself that is stopping/hanging. All other applications like Homeseer, EvenGhost, Switch King etc are depending on the same service and if this doesn't work, it causes problems with the respective application.

Some have introduced an automatic scheduled restart in their attempts to overcome the problems.

The problems you experience may be due to either internal application problems (can't be ruled out) or problems with the service mentioned.

Best regards, Walter
PelleB
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by PelleB »

Ingen buggfix på g?
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by jajnas »

Skulle verkligen behövas en buggfix... Får byta USB-uttag och starta om servicen typ en gång om dagen. :(
Besök min blogg om teknik och hemautomation: JDahl.se. Eller mina andra sidor Köpa antivirus och Snabbare Dator
Bamsefar
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by Bamsefar »

Trots att jag har lagt in daglig omstart enligt mitt första inlägg så sker slumpmässiga missar. Det enda som då hjälper är att plocka ut USB Tellstick och återansluta den - då fungerar det kanske felfritt något dygn eller så.

Detta är mycket frustrerande. Och inget händer från Telldus sida...
jajnas
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by jajnas »

Bamsefar wrote:Trots att jag har lagt in daglig omstart enligt mitt första inlägg så sker slumpmässiga missar. Det enda som då hjälper är att plocka ut USB Tellstick och återansluta den - då fungerar det kanske felfritt något dygn eller så.

Detta är mycket frustrerande. Och inget händer från Telldus sida...
Mitt problem är exakt likadant...
Besök min blogg om teknik och hemautomation: JDahl.se. Eller mina andra sidor Köpa antivirus och Snabbare Dator
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusService hänger sig - automagisk omstart

Post by stefan.persson »

Liten uppdatering kring detta.

Vi jobbar för fullt med att lösa det här. I nästa version kommer vi, förutom att ha tagit bort en del potentiella hängningsrisker, bland annat att se till så att servicen försöker återansluta till TellStick när de tappar kontakten. Detta bör lösa åtminstone de fall där det hjälper att dra ut och sätta i TellStick igen (ticket #132, http://developer.telldus.com/ticket/132 ). Mer loggning kommer också att införas.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply