Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Moderator: Telldus

TonyH
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by TonyH »

Telldus Service 2.1.0a hänger sig fortfarande. Dock inte lika ofta som 2.1.0 gjorde.
rvschf
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by rvschf »

krambriw wrote:Jag misstänker att du får en exception med texten "An error occurred while trying to transmit" ?
Får du några retries?
Ja, får alltid 4 retries och sen felmeddelandet enligt ovan när det händer.
krambriw wrote:Enklast i detta läget är nog att du gör en liten modifiering av koden själv så får vi också testat om det fungerar som du tänkt. Nedanstående exempel visar hur det kan göras. Det behövs bara en rad kod.
Jag har gjort det för en action, du kan själv testa med att ändra dom andra, eller dom du behöver, på liknande sätt.

Detta event skulle du kunna ha i makrot ovan. Då skulle tjänsten starta om om Duo'n inte lyckas sända på fem försök. Du måste nog också ha kvar din timer och fiktiva mottagare som du använder för att regelbundet testa funktionen
Precis den hjälp jag behövde - stort tack för hjälpen! I och med detta har jag lyckats få en helt oanvändbar lösning att i alla fall fungera hjälpligt.

Har nu modifierat pluginen så att den även skapar ett event vid fel samt skapat en liten felhanterare i EventGhost som när felet uppstår först provar att starta om Tellsticktjänsten och om inte det hjälper även startar om datorn. Sedan har jag en timer som var femte minut skickar ett Tellstick-kommando till en testenhet.

Det verkar som att i mitt fall räcker det aldrig att starta om Tellstick-tjänsten utan jag måste starta om datorn för att få det att fungera.

Problemet med att Tellstick hänger sig verkar oftast uppstå efter att min Nexa rörelsesensor skickat signaler. Nu skall jag låta detta snurra ett tag och se om jag kan dra några ytterligare slutsatser kring vad det är som får TelldusService att hänga sig.
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by Martin »

MartinV wrote:
Martin wrote:Efter att jag tog ur batterierna ur min Trådlösa termometer så har det nu fungerat i ca 1 dygn utan problem.
Låter misstänkt likt ett problem vi har upplevt, där man kan få minnesfel när det kommer Raw-signaler från trådlösa termometrar. Det skulle ju kunna göra att tjänsten till slut slutar svara.
Jag har dock inte upplevt det själv - trots att jag har trådlösa givare - så det kan (lite långsökt kanske) ha att göra med vilken kod som givaren har.
Långsökt eller inte, men ligger nog något i vad du säger Martin. Finns en reset knapp på termometern (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164635172).
Efter att ha tryckt in och fått ny frekvens så lade jag upp en ny datakälla. Tellstick-tjänsten har varit uppe i drykt ett dygn utan att hänga sig nu. :clap: Tidigare gick den några timmar innan den krascha. Dumt nog kommer jag inte ihåg frekvensen den hade när den krascha.
Post Reply