Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Moderator: Telldus

TonyH
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by TonyH »

Har fått flera gånger nu att DUO:n inte tar imot signaler mm.

Har då märt att om man försöker starta om telldus tjänsten så går inte detta.
Om man dödar "Telldusservices.exe" med TaskManagern då går det att startat tjänsten igen,
och då fungerar det igen.

Har fått det när jag hållit på med NEXA IR sändare.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by micke.prag »

Vilka andra mjukvaror än TelldusCenter kör du?
Finns det något säkert sätt att få servicen att hänga sig?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
TonyH
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by TonyH »

SwitchKing Beta 2.

Har fått problemet när jag hållit på och testat av Nexa Rörelsevakte LMDT-609.
När jag försöker hitta optimal placering av dom.
Dvs när man aktiverar Rörelsevakten ofta.
Kör med 5Sec fördröjning på off skickandet.

Då har jag märkt att Switch king inte får in datat efter ett tag.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by micke.prag »

Detta är vi uppmärksammad på och håller på att lösa för fullt. Tack så hemskt mycket ändå för rapporten.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by stefan.persson »

Vi har nu släppt en uppdaterad version av mjukvaran för windows. Den kan laddas ner här: http://download.telldus.com/TellStick/S ... 2.1.0a.exe
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
TonyH
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by TonyH »

Perfekt!

Kommer testa den omg.
Magnus.O
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by Magnus.O »

Hej

Uppdaterade till 2.1.0a igår eftermiddag, men nu på morgonen så hade tjänsten slutat fungera, provade att starta om enligt instruktionerna ovan och då hoppade den igång igen.
Finns det någon log eller liknande som man kan bifoga för att förenkla evenetull felsökning?

Kör på Windwos 7 x64 (Engelsk)

mvh
Magnus
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by stefan.persson »

Tyvärr inga loggar.

Vi är medvetna om att servicen fortfarande kan hänga sig (om än mycket mer sällan), och vi undersöker för fullt hur vi kan åtgärda det.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Jean-Julien
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by Jean-Julien »

Hej,

Med version 2.1.0a hade jag ett stall efter 30 timmar. Jag hade installerat den "normal" version.

Jag har installerats om i "custom" och verkar bli bättre. Följ....

JJ
rvschf
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by rvschf »

Har samma problem med min Tellstick DUO.
Kör senaste versionen av programvaran 2.1.0a och har problem med att Telldus Service hänger sig en eller flera gånger per dygn.
Använder även jag en Nexa rörelsesensor samt skymningssensor.

Kör för övrigt EventGhost med den "inofficiella plug-in:en" men antar det inte har någon betydelse då det inte fungerar varken med EventGhost eller Telldus Center när det väl hänger sig.

I väntan på en lösning har jag försökt hitta en workaround. Hade tänkt starta om datorn automatiskt när felet uppstår men om det nu räcker att starta om tjänsten (på rätt sätt) och det går att göra från EventGhost kanske det räcker? Har experimenterat med en timer i EventGhost som var tionde minut skickar en signal till en fiktiv Nexa-mottagare. Tanken är att när felet uppstår (vilket leder till att exception loggas i EventGhost) skall ett macro triggas i EventGhost som startar om datorn. Har provat att lägga till en "hoppa"-åtgärd direkt efter att jag anropar Tellstick som är inställd att enbart hoppa till macrot om tidigare åtgärd misslyckas. Detta verkar inte fungera.

Är inte så bra på Python. Är det någon som har en idé om hur man med ett Pythonscript skulle kunna fånga ovanstående exception och då trigga ett event i EG som startar om datorn? Eller kanske ännu hellre att man kan undvika att skicka en massa testsignaler utan istället göra någon typ av anrop till TelldusService för att ta reda på om tjänsten är igång eller inte?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by krambriw »

Det känns i och för sig inte rätt lösning, att överbrygga buggar genom att regelbundet starta om en tjänst. Som att laga läckande avloppsrör med silvertejp.

Men som övergångslösning...och det behöver faktiskt inte vara fel på tjänsten i sig, det kan vara något annat i din installation som är boven i dramat (jag har sett samma fenomen men för andra tjänster, de har fungerat perfekt i vissa av mina datorer men hängt sig i andra).

I EG jobbar man med makron, events och actions som du vet. Exemplet nedan kan du kanske spinna vidare på:
Image3.jpg
Image3.jpg (15.01 KiB) Viewed 13942 times
1) Skapa ett makro
2) Lägg till ett event, tex det som din timer genererar
3) Lägg till ett "Start application" och skriv in syntaxen enligt exemplet för att stoppa tjänsten
Image5.jpg
Image5.jpg (88.19 KiB) Viewed 13942 times
4) Lägg in en "wait"
5) Lägg till ett "Start application" och skriv in syntaxen enligt exemplet för att starta tjänsten
Image7.jpg
Image7.jpg (90.5 KiB) Viewed 13942 times
rvschf
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by rvschf »

Tack krambriw - ditt exempel blir en utmärkt början. Självklart skulle man önska att man slapp göra workarounds överhuvudtaget, men nu vill jag bara få det att fungera.

Helst skulle jag vilja undvika att starta om tjänsten annat än när ett fel faktiskt inträffar. Min tanke är att trigga omstart av tjänsten enbart när den har hängt sig. När man försöker skicka ett tellstick-kommando i EventGhost och tjänsten har hängt sig visas ett felmeddelande i EventGhost. Detta felmeddelande i sig går ju inte att använda i och med att det inte är ett event, men frågan är om det går att ta hand om felet med hjälp av ett Python-script?

Antar att felmeddelandet i EventGhost i grunden härrör från någon typ av returvärde som skickas från Telldus-tjänsten när man anropar den och det blir fel. Borde man då inte kunna ta hand om detta returvärde och låta det generera ett event?

Låt säga att jag istället för att använda standardgränssnittet i EG istället gör ett Python-script som kör kommandot

Code: Select all

eg.plugins.TellStickDuo.TurnOff(30)
Hur kan jag med hjälp av Python kontrollera vilket returvärde ovanstående kommando ger och trigga ett event om returvärdet visar att ett fel har uppstått?
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by Martin »

Hade samma problem med att tjänsten Telldus Service 2.1.0a hänger sig flera gånger per dag tidigare.
Vet inte om det är någon annan som märkt att det verkar ha att göra med mottagningen av signaler.
Efter att jag tog ur batterierna ur min Trådlösa termometer så har det nu fungerat i ca 1 dygn utan problem. :D
Tänkte att det kanske kan hjälpa någon mer, tills det kommer en slutgiltig lösning.

mvh
Martin
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by MartinV »

Martin wrote:Efter att jag tog ur batterierna ur min Trådlösa termometer så har det nu fungerat i ca 1 dygn utan problem.
Låter misstänkt likt ett problem vi har upplevt, där man kan få minnesfel när det kommer Raw-signaler från trådlösa termometrar. Det skulle ju kunna göra att tjänsten till slut slutar svara.
Jag har dock inte upplevt det själv - trots att jag har trådlösa givare - så det kan (lite långsökt kanske) ha att göra med vilken kod som givaren har.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Service 2.1.0 hänger sig..

Post by krambriw »

Jag misstänker att du får en exception med texten "An error occurred while trying to transmit" ?
Får du några retries?

Just nu håller jag på med lite andra ändringar i pluginnen (lägger till stöd för sensor events) men jag kan ändra i nästa version så att exceptions också genererar events som blir mer användbara.

Enklast i detta läget är nog att du gör en liten modifiering av koden själv så får vi också testat om det fungerar som du tänkt. Nedanstående exempel visar hur det kan göras. Det behövs bara en rad kod. Jag har gjort det för en action, du kan själv testa med att ändra dom andra, eller dom du behöver, på liknande sätt.

Detta event skulle du kunna ha i makrot ovan. Då skulle tjänsten starta om om Duo'n inte lyckas sända på fem försök. Du måste nog också ha kvar din timer och fiktiva mottagare som du använder för att regelbundet testa funktionen

Code: Select all

class TurnOn(DeviceBase, eg.ActionClass):
    name = "Turn on"
    description = "Turns on a TellStick device."
    iconFile = "lamp-on"
    method = TELLSTICK_TURNON

    def __call__(self, device):
        for i in range(5):
            if i>0:
                print self.plugin.text.retry_txt, i
            ret = self.plugin.dll.tdTurnOn(device)
            if (ret != TELLSTICK_SUCCESS and i == 4):
                raise eg.Exception(self.plugin.text.exception_txt)
                self.plugin.TriggerEvent(self.plugin.text.exception_txt)
            if(ret == TELLSTICK_SUCCESS):
                break

Post Reply