DeLight

Moderator: Telldus

w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

tony32 wrote:Hur ska man deklarera funktionerna i vb.net, provade detta men får det inte att funka.
Public Declare Auto Function devTurnOff Lib "TellUsbD101.dll" Alias "devTurnOff" (ByVal a As Long) As Boolean
Kolla gärna TellStick.NET om du är intresserad av en .NET dll som sköter detta.

Levén Labs - TellStick.NET

-- w33zl
Gunwald
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Gunwald »

Kolla gärna TellStick.NET om du är intresserad av en .NET dll som sköter detta.

Levén Labs - TellStick.NET

-- w33zl
Ser ju skitnajs ut! Snabb fråga:
Är "DeLight - Light automation software based on TellStick.NET"-Projektet någon som man kan få ta del av?

/Gunwald
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Gunwald wrote: Ser ju skitnajs ut! Snabb fråga:
Är "DeLight - Light automation software based on TellStick.NET"-Projektet någon som man kan få ta del av?

/Gunwald
Absolut! Så fort jag har något värt att dela med mig av gör jag det.

Just nu kör jag en tidig alfaversion av webbgränssnittet som jag, via mobilen, brukar aktivera min motorvärmare med! :)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

När du har något som är körbart får du hemskt gärna ladda upp det till oss så att alla kan ladda ner det...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Självklart!

.NET "wrappern" som jag länkade till i ett tidigare inlägg finns redan nu för nedladdning.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Hej!

Vad kommer DeLight att kunna göra?

// Fredrik
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

fredrik.jacobsson wrote:Hej!

Vad kommer DeLight att kunna göra?

// Fredrik
Det återstår att se ;)


Huvudspåret är följande funktionalitet men mycket hänger på hur mycket tid jag kommer att kunna lägga ned beroende på andra projekt och uppdrag:
* Kontrollera av/på via Windows-applikation
* Kontrollera av/på via webbläsaren
* Kontrollera av/på via mobilen (mobil webbläsare & ev WAP)
* Schemalägga av/påslag via Windows-applikation
* Administration av enheter via Windows-applikation
* Möjlighet att dela in enheter i grupper

Och sedan "nice to have"-funktioner:
* Administration av enheter via webbläsare
* Eget register (XML?) av enheter för att göra det användaroberoende (idag är det exempelvis problem när man kör som webbapplikation)
* WebService för bättre integration med andra system eller för styrning med Windows-applikation via internet
* Möjlighet att åsidosätta schemalagt av/på-slag (tex just nu vill du tända och låta lampan lysa 12 timmar, när den egentligen skulle släckts om 6 timmar), sedan återgår enheten till sitt vanliga schema
* Schemaläggare via Windows service (fungerar bättre på server och kräver inte att man är inloggad)
* Utöka schemaläggaren med en styrning utifrån soluppgång/nedgång
* Styrning av enheter baserat på extern källa, exempelvis tempmätare (om jag hittar en smidig teknisk lösning för det)
* Dimmer-funktionalitet (när det går att styra)
* Plugin till Windows Media Center
Gunwald
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Gunwald »

:D Låter mkt lovande. Precis vad jag hoppades på!
Och idéer hade du ju inte ont om direkt!? Det mesta plus lite till!
Jag håller tummarna att du får tid att ordna med ditt projekt och väntar spänt på en första release. Skriver du nåt här i forumet eller skall man bevaka din site?

/Gunwald
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Bara jag kommer ihåg ska jag uppdatera forumet :?

Men kolla gärna siten då och då också.

Jag har också passat på att göra en dedikerad sida för DeLight:
Gå till DeLight-webbplatsen

--w33zl
Gunwald
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Gunwald »

Då ska jag hålla ett öga på den. Mycket intressant!

/Gunwald
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Tog mig friheten att flytta DeLight till en egen tråd.. :)
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Tobias
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: SUNDSVALL

Mycket lovande!

Post by Tobias »

Dettta låter som något som kan bli väldigt intressant.

Har inte tänkt igenom det riktigt men skulle det inte vara kanon då att ha en egen liten "databas" (xml, txt etc.) där man även skulle kunna logga ON/OFF och då få en (inte helt tillförlitligt men) användbar möjlighet att ha status om varje enhet är på eller av.

(Detta har man såklart ingen nytta av om man aktivt använder massa olika vanliga sändare också. Men det borde finnas som alternativ om man enbart styr från DeLight som en automationscentral.)

Hehe... Men om Telldus får mottagar funktion så skulle den kunna programmeras att känna av om en annan sändare skickat OFF till en viss mottagare så kunde man logga det också... :)

Hmm Loggning av ON och OFF skulle även vara grymt för att få statistik i DeLight och kanske kunna lägga in ca effekt på varje registrerad enhet och då få en uppskattning på förbrukning etc. :D

Förresten 1-wire verkar väl vara en billig/enkel teknisk lösning för massa olika input till DeLight eller?
http://shop.temperatur.nu/index.php?cPa ... 06ae32781e

Lycka till!
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Absolut, 1-wire är klart intressant. En trådlös lösning vore dock ännu bättre.

Det vore verkligen intressant om varje trådlös enhet kunde svara tillbaka med sin status eller åtminstone kunde rapportera tillbaka ifall enheten verkligen slogs på.

Jag har också tänkt tanken att hålla kolla på aktuell (förmodad) status men tyckte att det inte var tillräckligt tillförlitligt, men nu kanske jag ändå tar med funktionen.
Hehe... Men om Telldus får mottagar funktion så skulle den kunna programmeras att känna av om en annan sändare skickat OFF till en viss mottagare så kunde man logga det också...
Denna röstar jag för! I teorin bör det inte vara allt för svårt att implementera och det skulle ge rimligt bra tillförlitlighet. Vad säger ni själva Fredrik och Micke?

Tack för åsikterna.
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

micke.prag wrote:När du har något som är körbart får du hemskt gärna ladda upp det till oss så att alla kan ladda ner det...
Ni får gärna länka in/ladda upp TellStick.NET under rubriken Utveckling i Wiki:n.

http://labs.leven.se/Projects/TellStickNET.htm

--w33zl
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

fixar vi.. :)
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Post Reply