DeLight

Moderator: Telldus

w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

WebSerice för DeLight & TellStick.NET

Post by w33zl »

Hej alla!

Nu finns det en WebService för att kommunicera med TellStick.NET via HTTP/HTTPS för den som är intresserad.

Med hjälp av WebServicen är det lätt att nå TellStick-enheten från en annan dator (antingen via det interna nätverket eller via internet). Ett tänkbart anvädningsområde är för utveckling av plugins till Windows Media Center Edition eller Vista Media Center.

Ta en titt på Levén Labs - DeLight

Observera att det är en väldigt tidig "alpha"-version så fel kan uppstå. :)

Om så är fallet så skriva gärna en beskrivning av felet här i forumet.

--w33zl
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nu finns först webbversionen för nedladdning

Post by w33zl »

Nu finns äntlingen första webbaserade versionen av DeLight. Observera att det är en väldigt tidig testversion.

För att ladda ner gå till Levén Labs

Applikationen kräver att .NET framework 2.0 finns installerat.

Mer information ang installation mm kommer så fort jag får tid.

--w33zl
Gunwald
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu finns först webbversionen för nedladdning

Post by Gunwald »

w33zl wrote: Mer information ang installation mm kommer så fort jag får tid.
--w33zl
Bra... Jag får inte till det.. :´(

/Gunwald
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Kan du beskriva problemet så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till?
cheewie
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Funktion for IR-fjärrar!

Post by cheewie »

Jag är ingen programmerare så vet ej hur svårt detta är. Dock hade det vart hur bra som helst med stöd för fjärrkontrollrar som går via IR till Windows. - Så man kan lära sin multifjärr att tända/släcka! Eller har detta redan uppfunnits?

Vet att jag styrt Winamp med hemmagjord IR-mottagare och ngn open source drivrutin för många år sedan..
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Funktion for IR-fjärrar!

Post by w33zl »

cheewie wrote:Jag är ingen programmerare så vet ej hur svårt detta är. Dock hade det vart hur bra som helst med stöd för fjärrkontrollrar som går via IR till Windows. - Så man kan lära sin multifjärr att tända/släcka! Eller har detta redan uppfunnits?

Vet att jag styrt Winamp med hemmagjord IR-mottagare och ngn open source drivrutin för många år sedan..
Jag är rätt säker på att sådanan lösningar finns. Bl.a. kan du väl styra WinAmp via Media Center-fjärren (och då kan man väl lära multifjärren detsamma). Prova att googla på det, finns säkert flera bra lösningar.

Det här forumet riktar sig till TellStick, som är en sändare (ej mottagare) för radiosignaler och inte IR, så din fråga faller lite utanför ramarna.
cheewie
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by cheewie »

Jo, men det är inte Winamp jag vill åt! Det måste finnas enkla sett att programmera IR-signaler - och på så vis indirekt sköta 433.92MHz frekvenser?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Titta på EventGhost, där finns moduler för IR-mottagning och vi har en plugin för TellStick i EventGhost.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

kanske är en dum fråga, men hur kör man delight???har Microsoft .NET Framework 2.0 instalerat men vad gör man sen???

kan w33zl få till någon information om instalation, det spritter i benen av nyfikenhet.... :D
w33zl
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by w33zl »

Halle wrote:kanske är en dum fråga, men hur kör man delight???har Microsoft .NET Framework 2.0 instalerat men vad gör man sen???

kan w33zl få till någon information om instalation, det spritter i benen av nyfikenhet.... :D
Det finns inga dumma frågor ;)

Som det ser ut just nu har jag lite ont om tid men jag gör ett snabbt försök.

Eftersom DeLight Online är en webbapplikation måste du ha tillgång till en webbserver som klarar av ASP.NET (.aspx-filer). Enklast är att installera Internet Information Services (IIS) från Microsoft (finns bla till XP, Vista och Windows Server).

Först skapar du en katalog på datorn, sedan skapar du en ny webbplats (eller virtuell katalog) som pekar på den katalog du skapat. Kopiera in filerna från zip-filen till katalogen. Sedan måste du se till att .NET Framework 2 är valt under fliken ASP.NET (välj egenskaper när du högerklickar på webbplatsen i IIS).

Tips:
Om du använder Windows XP så rekommenderas programmet XP PRO IIS Admin (http://www.jetstat.com/iisadmin/) för hantering av webbplatser som komplement till IIS (måste fortfarande vara installerat).
Använder du Windows Server 2003 och får problem med att köra webbplatsen så kontrollera att ASP.NET och server-sidor är installerade och aktiverade.


Om det är någon som vet någon bra sajt med information om hur man installer IIS och konfigurerar webbplatser på olika plattformar så publicera gärna en länk här.

Gunwald, vill du bidra med dina egna personliga erfarenheter från installationen? Kanske kan det hjälpa andra att komma igång.

-- Micke
//w33zl

[url=http://labs.leven.se/DeLight/]DeLight[/url] - Mjukvara för TellStick
[url=http://labs.leven.se]labs.leven.se[/url] - Min personliga projektwebbplats
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

Tackar så hemskt mycket för snabbt svar. Det gav en bra start. Nu kommer det roliga att testa det hela :) :D
Gunwald
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Gunwald »

w33zl wrote:Gunwald, vill du bidra med dina egna personliga erfarenheter från installationen? Kanske kan det hjälpa andra att komma igång.

-- Micke
Absolut!

Till att börja med bör man veta att till varje webb i IIS så finns en "Application Pool" kopplad. I "applikation pool" sätts vilket konto själva webben skall köras som. Standard är "default applikation pool" med kontot "Network Services".
För att webben skall kunna hitta dina konfigurerade devicer behöver den köras med samma konto som konfigurerat enheterna i TelldusSetup, alternativt kopiera konfigen för devicerna till "networked Services kontots del i registret..
Jag gjorde så att jag kopierade konfigen ifrån mitt inloggade konto till Network services kontot genom att exportera ifrån :
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Telldus\Devices\..]
Ändra .reg-filen med notepad så den importeras till Network services kontos del vid import:
[HKEY_USERS\S-1-5-20\Software\Telldus\Devices] och importera. (detta behöver göras varje gång du ändrat konfigen via TelldusSetup för att webben skall stämma.)

(Förhoppningsvis kan vi slippa ovan procedur om konfigens placering i registret kan ändras till HKLM istället, se Poll i detta forum..)

En annan sak man kan missa är att "Network Services" - kontot behöver också NTFS läs rättigheter till webbens mapp på disken. Ska man kunna nå webben utan att logga in skall också "IUSR_servernamn" har läsrättigheter.

Lycka till!

/Gunwald
Post Reply