An error occurred when communication with TellStick

Moderator: Telldus

Post Reply
User9856
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

An error occurred when communication with TellStick

Post by User9856 »

Jag får alltid följande felmeddelande i Telldus Center "An error occurred when communication with TellStick".
Kommandot utförs, lampa tänds och sedan dröjer det 5-6 sekunder innan felet kommer upp. När felet försvunnit så kan jag släcka lampan och samma sak händer igen.
Har testat med samma resultat på Både XP (nyinstallation) och Server 2003, både med och utan hub.

Telldus Center: 2.0.4
TellStick: Modell T5001 Batch: 4
OS: Windows Server 2003 (sp2)& WinXP (sp3).


//User9856
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: An error occurred when communication with TellStick

Post by KungenAvPeking »

Typ av brytare/dimmer?

Har för mig att "Self learning" tex först började funka på Batch 5, så om det ev. kan ha med saken att göra?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
User9856
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: An error occurred when communication with TellStick

Post by User9856 »

Jag har testat med mina Self learning Proove och icke Self learning Nexa. Samma resultat.
Jag har testat att välja lite olika andra produkter, sådana jag inte har, Telldus Center reagerar likadant, skickar kommandot och rapporterar sen "An error occurred when communication with TellStick".
Kan det vara så att Tellsticken försöker läsa status ifrån enheten(Nexa-enheten alltså) och misslyckas?

//User9856
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: An error occurred when communication with TellStick

Post by KungenAvPeking »

Tellsticken har ingen mottagare, så nej, den försöker inte läsa status eller liknande från brytaren.

Låter i så fall som att det kan vara något med drivrutinerna eller Telldus Center, har du laddat ner
på nytt, när du bytte OS, eller flyttade du filerna mellan? Kan ju ha blivit något fel i nerladdningen
och det felet ligger ju i så fall kvar i filen?

Har inte själv testat 2.0.4 med gamla Tellsticken, kan det möjligen vara så att tidiga batcher inte
funkar fullt ut i nya Telldus Center?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Post Reply