Telldus och Fibaro Universal Sensor för temp-mätning

Moderator: Telldus

Post Reply
joma11
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus och Fibaro Universal Sensor för temp-mätning

Post by joma11 »

Hej,
Jag har nyligen installerat en TellStick ZNet lite v1 och lyckats koppla ihop den med en Fibaro Universal Sensor för mätning av temperatur med två stycken DS18B20+. Jag får den dock inte att rapportera någon temperatur. I Telldus Live visas sensorn som en huvudenhet och med två underenheter för själva temperaturmätningen. Det finns en hel del alternativ att konfigurera men jag har inte hittat någon guide för hur den ska konfas. Telldus supporten ger inte heller något svar utan konstaterar bara att sensorn är komplicerad.

Är det någon som vet om om sensorn behöver konfigureras på något sätt och i så fall hur? Tacksam för svar!
Mvh
Johan
Bengan1
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus och Fibaro Universal Sensor för temp-mätning

Post by Bengan1 »

Hej,

Har en liknande uppsättning med 4 sensorer. Hade problem med sporadiska eller inga uppdateringar av temperaturvärden när jag försökte anpassa uppdateringsfrekvenser och fick samma svar från supporten att det är en komplicerad enhet. Försökte exkludera och inkludera på nytt men de gamla värdena låg kvar så efter att jag exkluderat ytterligare 1 gång fick supporten gå in och ”rensa” systemet. Därefter inkluderade jag på nytt med anslutna sensorer och lät alla värden ligga på default. Hittills har det fungerat.

Bengt
Daven
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus och Fibaro Universal Sensor för temp-mätning

Post by Daven »

Hej!
Jag är ny på forumet och rätt så färsk Tellstickanvändare. Jag har också köpt Fibaros Universal Sensor. Jag lyckas inte inkludera den i min ZNET LITE V2. Jag kommer till steg 4 av 8 eller 55% och sedan fastnar den där. Jag har prövat ett antal gånger och det enda som händer är att jag får en massa "device" i telldus live. Gör jag något fel eller vad beror det på? Hur bär man sig åt för att radera alla dessa device/givare som inte fungerar?
Mvh David
Daven
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus och Fibaro Universal Sensor för temp-mätning

Post by Daven »

Hej igen!
Efter kontakt med Telldus support så fick jag veta att det finns en bugg i sensorns programvara som gör att den är svår att inkludera och att få den att fungera som den ska. De trixade lite och städade bort alla " device" som låg kvar efter mina fruktlösa försök. Nu går den som ett spjut och jag kan läsa av temperaturen på acktankarna i källaren ☺
David
Post Reply