...och så var det stopp igen...

Moderator: Telldus

Post Reply
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

...och så var det stopp igen...

Post by msand »

Börjar bli duktigt trött på Tellduis och Z-Wave nätverket nu (för att inte tala om resten av familjen som är villig att kasta allt i soptunnan...)

Fram tills för en vecka sedan hade jag ett fungerande nätverk enligt nedanstående skiss:
Image
Nu har Fibaron nere i ladan helt tappat kontakten med Telldus ZNet Lite v2 ("TELL" i skissen). Trots omstarter av alla enheter fungerar det inte.
Jag har felsökt genom att försöka kommunicera med EXT3 (som sitter 5 meter från den felande Fibaron). Från Telldus Live kan man tända och släcka LED på Range Extendern och det fungerar utmärkt. Jag ser att EXT1 blinkar till vilket jag antar är en indikering på att ett meddelande skickas vidare. Ser samma sak på EXT2 när jag tänder och släcker i boden.

Jag har tagit upp Fibaro switchen från ladan och efter cirka två dygn hittade Telldus den och kunde styra enheten. Ned till lada igen för cirka en vecka sedan men fortfarande ingen kontakt.

Tycker att det är helt puckat att man måste ta upp enheter till Telldus controllern för att lägga till dem, och sedan flytta dem dit de skall vara för att man sedan skall hoppas att nätverket konfigurerar sig självt inom 24 timmar. Ingen möjlighet till felsökning eller liknande - WTF!

Meddelanden skall kunna skickas vidare i nätverket fyra gånger enligt https://www.zwavesverige.se/z-wave-mesh och range extender skall vara kompatibel med Telldus https://www.zwavesverige.se/signalforla ... er-6-gen-5 men detta kanske är felaktigt. Hittar inget (längre?) på Telldus sidor.

Några idéer?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ...och så var det stopp igen...

Post by etompau »

Det krassa svaret är väl att du har grejorna utanför vad som Z-wave-chip/hårdvara kan uppnå i räckvidd.
Kanske ska du köra med 433-prylar och en extern utomhusantenn?

Hur sitter dina "extenders" - direkt i ett eluttag nere vid golvet? Kanske testa med en förlängningssladd och få upp dom vid ett fönster eller någon annan plats.
msand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ...och så var det stopp igen...

Post by msand »

etompau wrote: Wed Mar 21, 2018 11:01 amHur sitter dina "extenders" - direkt i ett eluttag nere vid golvet? Kanske testa med en förlängningssladd och få upp dom vid ett fönster eller någon annan plats.
Direkt vid golvet i vägguttag. Tänkte att eftersom EXT3 går att styra klockrent via Telldus-appen och webben så skulle man vara hemma i och med att den skickar vidare till Fibaro som sitter några meter bort. Så har det fungerat i typ en månad men som sagt - nu är det stopp.
GG_GBG
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ...och så var det stopp igen...

Post by GG_GBG »

Hej,

Det e alltid lurigt när man inte kan få full insyn i vad som händer i ett mesh-nätverk.
Jobbigt läge att du fått familjens fokus på att det inte funkar :shock:
Din Fibaro är ju helt beroende på extendern. Men har du kikat på att ändra Associationerna?
Om du ändrar så att Fibarons lifeline pekar mot extendern så kanske det fungerar bättre?
Sen gäller det att ha tålamod med z-wavenätverk tills att de fått köra en så kallad polling-runda. De brukar göras en gång per dygn (beroende på vad telldus-gänget satt det till för intervall) och där frågar alla enheter vilka som är grannar och på så sätt kan snacka med varande i framtiden. Om din Fibaro inte får kontakt med extendern vid pollingen så kommer den inte snacka med den i framtiden. Jag är inte säker men om man går in på Znet:ens inställningar så kanske man kan tvinga en polling genom att klicka på "Begär nätverksuppdatering: Begär nätverksuppdatering".
Personligen så tycker att att man har skalat av lite för mycket information i webinterfacet för att man skall kunna göra felsökning när det strular och jag hoppas att man förbättrar det inom kort.
Sen är det precis som etompau säger att det är ju ganska långa avstånd för att köra z-wave. Om du inte beroende av bekräftelsen på enhetens läge så hade jag kört 433 till ladan och boden.
Lycka till.
Post Reply