Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Moderator: Telldus

Post Reply
thriolsson
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by thriolsson »

Jag har nyligen skaffat en ZNET v2, men det går inte så bra för mig.
  • Det tar ofta upp till 10 minuter annan Znet-enheten är online efter man kopplat in strömmen. (Under tiden är mittenlampan röd). Jag har en mycket bra internetförbindelse och router. Definitivt inga nätverksproblem (jobbar själv med IT och har koll på läget). Jag kan se att den omedelbart får adress från DHCP.
  • Ibland blir enheten spontant "offline" i flera minuter och den röda lampan lyser.
  • Jag har tappert i två dagar försökt koppla in två NodOn vägg-kontrollers. Det är ett hopplöst projekt. Jag har startat om alla enheter 100 ggr och börjat om från början flera gånger.
  • Ofta får jag "Please wait while a connection to your location is established…" i flera minuter då jag försöker lägga till en enhet.
  • Ibland hittar den min enhet då den söker och man hinner se "Node found (1%)" innan man får "Unable to enter learning mode. Your location returned an error. Please try again." (även då enheten just startats om)
  • Ibland slutar den helt räkna ned medan den söker efter enheter. Jag har kört från flera olika webläsare (Chrome på Windows och Android, Edge på Windows, Safari på iPad); alla beter sig likadant.
  • Har jag tur så kommer jag lite längre och den börjar undersöka kommandon. Ofta har den slutat med detta mitt i också. (Ja, jag har försökt att trycka på en knapp då och då för att hålla enheten vaken) Jag har väntat > 10 minuter. Ingen timeout eller felmeddelande. Bara ingen aktivitet alls.
  • Några gånger har den lyckats lägga till min enhet, men då har den inte varit associerad med någon central alls. Om jag försöker lägga till detta, så säger den bara att den kommer att uppdatera enheten med denna information nästa gång den vaknar upp. Men detta händer aldrig. (väntat timmar och tryckt på knappar)
  • Någon gång har jag lyckats lägga till enheten och den är associerad med TellStick, men då har jag haft svårigheter att spara konfigureringar. Jag ändrar konfigurering, men den säger "The setting has been saved and will take effect the next time the device is awake", men det verkar aldrig hända. Någon enstaka gång har jag lyckats får konfigureringen till enheten, men då inte alla, utan bara vissa.
  • Jag har två olika NodOn-enheter. Det fungerar lika dåligt med båda.
  • Ofta då jag väljer "Redigera enhet" fastnar den ofta i "Laddar. Vänta…"
  • Om jag väljer knappen "Exclude device", så händer oftast ingenting. Ibland visar den en nedräkning efter att ha väntat en lång stund.
  • Jag har lyckats lägga till ett par Nexa On/off Z-Wabe AN180 plugs. Att lägga till dessa fungerar oftare, men även här har jag fått försöka flera gånger då processen avbrutits mitt i och enheterna inte identifierats korrekt.
Jag vet inte vad jag skall felsöka. Det verkar vara problem både med kommunikation med live.telldus.com och med mina enheter.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by etompau »

Du skriver att du nyligen har köpt grejorna, vad betyder det? Har det fungerat men nu har det uppstått problem.
Är det primärt med NodON-kontrollerna du har problem eller är det lika illa med ev. övrig utrustning?
Tänk på att vid registrering av en Z-wavepryl så bör den vara nära controllern.
thriolsson
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by thriolsson »

Det är helt nya saker som aldrig har fungerat tillfredsställande . Undrar alla testerna så har jag haft alla enheterna liggande på samma bord.
Jag har alltså inte bara problem med NodOn. Läs min lista. Y
T.ex. så förlorar nätverksfel indelar då och då.
Det är även problem att registera mina Nexus-prylar. Detta verkar fungera oftare. Typ 50/50. Registreringen blir ibland halvvägs och jag får en enhet i listan som inte är associerad alls.
När väl Nexus-pluggarna är registrerade så är operationen från live.telldus.com eller app väldigt sporadiskt. Varannan gång säger den Action currently unavailable.
Har även en dosa från Hank som uppvisar samma problem.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by etompau »

Några förslag:
* "minimera nätverket", anslut enbart din ZNet till routern för att utesluta ev. problem från annan utrustning.
* kolla USB-nätdelen, testa ev. med annan enhet.
* hör med Telldus support. http://support.telldus.com/?lang=sv-SE
thriolsson
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by thriolsson »

Att testa flera USB-nätdelar är ett bra förslag, men det har jag redan gjort :). Tyvärr ingen skillnad. :(

Det är definitivt inget fel på mitt nätverk. Det tar ofta ca 2 minuter för enheten att få kontakt med "grön lampa" vid uppstart, men ibland betydligt längre. Här är en typisk uppstartsekvens då det tar två minuter:

12:48:40 DHCP
12:49:06 DNS lookup api.telldus.com
12:49:06 DNS response api.telldus.com = diana.machine.telldus.com., A 46.21.105.96
12:49:06 TCP IP session opened to api.telldus.com:80. response received
12:49:09 DNS lookup of 3.openwrt.pool.ntp.org, 2.openwrt.pool.ntp.org, 1.openwrt.pool.ntp.org, 0.openwrt.pool.ntp.org
12:49:09 NTP request sent
12:49:28 The last NTP response received
12:49:28 Tries to reach 158.69.226.90:47541 UDP, but unreachable
12:50:42 DNS lookup vega.telldus.com
12:50:42 DNS response vega.telldus.com = vega.machine.telldus.com., A 109.74.9.63
12:50:42 TCP/IP session opened to 109.74.9.63:45000 and the LED i green

När det tar lång tid och när den tappar kontakten så verkar det som om den inte får någon respons från vega.machine.telldus.com. Ibland verkar den även kontakta kelly.telldus.com. Kanske är detta en alternativ server.

Just nu har jag efter ihärdigt försökande lyckats registrera mina Z-wave-enheter, men jag lyckas inte ändra några konfigureringar på enheterna. Den säger t.ex. "The device has been added to this association group but har not yet been stored in the device. This will happen the next time the device is awake." eller "This setting has been saved and will take effect the next time the device is awake." Detta tycks dock nästan aldrig hända. Ibland har någon inställning faktiskt lyckats leta sig till enheten, så någon form av sporadisk kontakt finns det. Jag har samma beteende med enheter från NodOn och från Hank. Både är nya grejor med stöd för Z-wave plus. Det fungerar (oftast) att kontrollera mina nexus-pluggar av/på via web-interfaces, så Z-wave fungerar iallafall delvis.

Jag har kontaktat support, men inte fått något svar ännu.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by etompau »

Hur har det gått? Har du fått ordning på dina grejor?
thriolsson
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by thriolsson »

Jag för en diskussion just nu med kundsupport. De är hjälpsamma, men problemen är ännu inte lösta. Vi skall prova att byta ut min enhet.
hauard
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by hauard »

Hei

Kom du noen vei med dette?

Jeg får samme feilmelding når jeg legger til Zwave-enheter, men tror jeg kun har opplevd det med Nodon Wallswitch.
Dette var på en Lite v1, kjøpte nylig inn en Lite v2, men der har jeg samme problem. Hvis jeg er heldig og får lagt inn en wallswitch, hender det støtt og stadig at de "kobler seg fra" Znet-enheten. Sliter også med assosiasjoner mellom Nodon og Fibaro-enheter
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Stora problem med att ansluta enheter och kommunikation

Post by etompau »

Lyder mere som ett rekkeviddsproblem än problem med DHCP og att koble op sig mot server.
Post Reply