Finne ut om device er offline

Moderator: Telldus

Post Reply
gunleik
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Finne ut om device er offline

Post by gunleik »

Bruker Telldus Live og ønsker å utløse en hendelse når en device er offline - evt. om jeg ikke har mottatt data fra den på en stund.

Har noen Z-Wave devicer som rapporterer strømforbruk, men om strømmen går så mottar jeg ingen data lenger og vil gjerne ha et varsel om dette. Som sagt, enten ved at jeg får melding om at device er offline eller at device ikke har sendt inn data i løpet av de siste xx minutter.

Noen som har en løsning på det? Har kikket litt på å benytte IFTTT, men eneste løsning jeg finner da er å logge til gdrive og parse fil med et annet program.... men får uansett ikke logging til gdrive til å fungere.

Alternativ blir da egen applikasjon som jobber mot Telldus sin API?
gunleik
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finne ut om device er offline

Post by gunleik »

Kikker litt på API-et.... ser ut til at det beste vil være å benytte device/info kallet som gir online status.... skal teste når jeg kommer hjem om dette fungerer som forventet.

Men tror mange hadde hatt nytte av en slik mulighet som en "standard" type hendelse direkte på Telldus Live portalen (eks. hendelse om device offline -> send sms)
gunleik
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finne ut om device er offline

Post by gunleik »

Har ikke fått testet så mye ennå annet enn litt via API explorer siden. Ser ikke ut til at device/info gir réel online status for devicen - eller så tar det lang tid for den å oppdateres.

Det jeg har testet som jeg tror kan være den beste løsningen:
  • - Bruk device/info for sjekk state for å vite om den er av eller på
    - Bruk device/turnOn eller device/turnOff og send samme signal som eksisterende status
    - Vent noen sekunder og sjekk device/history se etter successStatus != 0 (sannsynligvis offline)
Er det noen som har noen enklere API funksjoner å benytte eller ser dette ut til å være en god løsning?
Pjoms
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finne ut om device er offline

Post by Pjoms »

gunleik wrote: Thu Jan 18, 2018 11:08 am Men tror mange hadde hatt nytte av en slik mulighet som en "standard" type hendelse direkte på Telldus Live portalen (eks. hendelse om device offline -> send sms)
Ja, det är absolut en önskvärd funktion!
rsafors
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finne ut om device er offline

Post by rsafors »

This should be a standard function for all Z-wave devices, to know that the device is offline is important information!
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finne ut om device er offline

Post by arneolav »

gunleik wrote: Thu Jan 18, 2018 11:08 am Kikker litt på API-et.... ser ut til at det beste vil være å benytte device/info kallet som gir online status.... skal teste når jeg kommer hjem om dette fungerer som forventet.
Testet zwave enhet som har vært frakoblet i noen dager.
device/info:
"online": "1",
"state": "0",
Så langt jeg har sett, blir disse ikke oppdatert.
Post Reply