Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Moderator: Telldus

Post Reply
Thyg0d
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Thyg0d »

Hejsan!

Har ett gäng Aeon Tech MultiSensor 6 och får in luminans, temp och fuktighet i min Telldus v2:a.
Men PIR får jag inte upp alls, inte ens som val?
Jag har gått in och enablat PIT under Advanced men det visar inte heller något och i Historyn
syns inget om något rörelse..

Jag är ute efter att tända en lampa i hallen när någon öppnar dörren.
Så det får ju gärna inte lagga heller varför jag gissar på att man ska köra nån sorts association
men jag förstår inte hur jag ska göra fakiskt, ja efter att jag fått i igång PIR:en

Hoppas nån kan förklara.. :)

Tack på förhand!
Bengan1
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Bengan1 »

Hej,

Ursäkta att jag går in i tråden men av forumet att döma verkar det vara problem med denna sensor. Jag har ett annat problem med MultiSensor. Rörelsesensorn skickar aldrig ”off” utan står alltid som aktiv. Allt annat fungerar som det skall.



Väckte sensorn manuellt, ändrade känslighet på PIR till näst högsta och standardtiden för att sända off från 240 till 10, hade sensorn ca 30 cm från Telldus och sparade. Verkar fungera nu, rapporterar off ca 30 sek, alltså ca 3 ggr inställd tid.
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Cadryc »

Nu blir man besviken, gick efter Telldus kompatibilitetslista och köpte en sån här, men får inte fram rörelsesensorn. Valde Aeonsensorsmför jag ville ha rörelse, luminans och vibration och strömförsörjning med sladd så man slipper bry sig om batteri... Får bara luminans... Telldus visade bara "known to work well" utan förbehåll varför jag köpte Aeon istället för Telldus sensor som inte har vibrationssensorn.

Just vibrationssensorn kan jag leva utan, men nån som har nåt tips på hur jag ska göra för att få fram rörelsesensorn?

Strömförsörjning med kabel funkar dock fint >_<
Last edited by Cadryc on Tue Nov 27, 2018 12:52 pm, edited 1 time in total.
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Cadryc »

Eureka!!! Tillslut så inser jag att rörelsesensorn inte listas under sensorer med de andra sensorerna i enheten, utan det är den som listas under enheter i Telldus live. Lampan där tänds när rörelsesensorn aktiveras :-)

Precis som mina 433mhz-rörelsesensorer, tänka sig...... o_O
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Cadryc »

Så nådde man nästa problem. Ställde pir timeout till det minsta dvs 10. Men, som nämnts ovan, det verkar då bli 30 sekunder vilket är alldeles för mycket för mitt ändamål. Finns det npt mer att ändra? Nåt med geupper och sånt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by etompau »

Förstår din fråga så att du vill att enheten ska återgå till inaktivt läge (lampa släckt) efter 10 sekunder eller kortare tid men det blir 30 sekunder hur än du trixar runt?
Kanske kan du köra ett Lua-program som automatiskt återställer enheten efter önskad tid i sekunder.

https://github.com/telldus/tellstick-lu ... eTimer.lua

Har du premium av Live så går det också att använda fördröjningsfunktionen i händelserna för återställning.
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Cadryc »

etompau wrote: Tue Nov 27, 2018 2:17 pm Förstår din fråga så att du vill att enheten ska återgå till inaktivt läge (lampa släckt) efter 10 sekunder eller kortare tid men det blir 30 sekunder hur än du trixar runt?
Kanske kan du köra ett Lua-program som automatiskt återställer enheten efter önskad tid i sekunder.

https://github.com/telldus/tellstick-lu ... eTimer.lua

Har du premium av Live så går det också att använda fördröjningsfunktionen i händelserna för återställning.
Tack för svar :-) du förstår precis rätt. Luascript har jag sneglat lite på men det var längesen jag kodade.. Premium har jag men var hittar jag händelserna för återställning?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by etompau »

1.) Du "klistrar" bara in koden för timerfunktionen, ändrar namn på enheten och anger önskad tid för återställning.

2. ) Kör detektorfunktionen via en händelse och aktivera en återställning efter önskat tid med en åtgärd som triggas efter x sekunder via fördröjningsfunktionen.
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Cadryc »

etompau wrote: Tue Nov 27, 2018 3:55 pm 1.) Du "klistrar" bara in koden för timerfunktionen, ändrar namn på enheten och anger önskad tid för återställning.

2. ) Kör detektorfunktionen via en händelse och aktivera en återställning efter önskat tid med en åtgärd som triggas efter x sekunder via fördröjningsfunktionen.
Tusen tack, nu förstår jag hur jag gör, båda sätten. Hade jag tänkt hela varvet så hade jag ju förstått det med en gång till och med :-D
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Tech MultiSensor 6 och dess rörelsesenor

Post by Cadryc »

Det funkade inte att sätta rörelse till off genom en fördröjd händelse. Under Enheter så syns sensorn men det är ingen av/på-knapp för den, som det är på 433mhz-rörelsesensorn.

Men löste det genom att använda en 433mhz-brytare som variabel. Den aktiveras av rörelsesensorn och stängs av inom några sekunder. Fick ju även ställa ner repetitionsintervallet för den händelsen. Tog en stund innan jag upptäckte att det minsta värdet får vara 2 (sekunder), satte 1 först, men nu fungerar det tillfredsställande.

Borde ju annars gå att använda variabler i Luascript? Kan bli en senare lösning.

Scenariot är såhär nämligen, när man går ner så tänds lampan nere i hallen av en rörelsesensor i trappen och rudimentär logik. När man går upp så släcks lampan där nere och de däruppe tänds. Grejen är att jag tycker det är snyggt när lampan nere släck medans man är i trappen, den svänger runt 180°. Problemet förut var att närmdetmvar två personer som kom in så släcktes hallen när första personen, eller hunden, gick upp och den andra fortfarande höll på att snöra av sig skorna. Det har jag löst nu så att hallen släcks bra tajmat när sista personen går upp. Annars hade jag släckt hallen efter viss tid men det är snyggare såhär :-D

(har haft en tanke på att mockla ihop ett antal brytare och koppla till några små lampor monterqde på en panel så det ser ut som en kontrollpanel, och använda som variabler ist för luascript. Så blir det lite som en panel med blinkande lampor som i gammal science fiction, fast det fyller ett praktiskt syfte)
Post Reply