Magnetkontakt i Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Magnetkontakt i Telldus Live

Post by Paxman »

Hej!

Idag har jag fått min Telldus Znet v2 och lite smågodis. Bland godiset fanns en Telldus magnetkontakt som jag tänkte försöka sätta på garagedörren, så jag vet ifall den är öppen eller stängd...har hänt ett par gånger att den stått öppen hela natten! :shock:

Jag är helt grön på det här med Telldus, så jag har en brant inlärningskurva framför mig. Dock har jag redan lyckats få in alla våra gamla Nexa-brytare och har skapat några scheman och grupper. Dock har jag problem med magnetbrytaren. Den bråkade lite vid inlärning, men till slut kom den upp i enhetslistan. Dock verkar den inte ge någon signal alls till Telldus Live.

För att testa satte jag magnetkontakten som trigger under "Trigga Händelser". Redan här blir jag lite förvirrad eftersom jag kan välja åtgärd "on" eller "off". Vad är av och vad är på med en magnetkontakt?

Under "Åtgärd" satte jag sedan en befintlig 433-brytare av/på kopplad till en lampa. Bara på kul la jag även till en pushnotis för att se hur det ser ut.

Med detta gjort har jag testat magnetkontakten (som inte är månterad någonstans ännu) men ingenting händer... :roll:

En vanlig av/på-brytare är ju enkel att testa om den funkar som den ska, men en magnetkontakt är ju lite klurigare. Jag ser att lilla LED:en reagerar som den ska på själva brytaren, med det händer som sagt inget i Telldus Live och varken brytaren eller pushnotisen triggas.

Vad kan jag ha missat?

Mvh
Fred
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by etompau »

För att det ska fungera måste du kunna se hur lampikonen för magnetkontakten tänds och släcks när du aktiverar magnetkontakten.
Om det är en 433 MHz-magnetkontakt måste du läsa in dess unika huskod, har du gjort detta?
När det är gjort ska du kunna se hur lampikonen ändrar status (tänd/släckt) när du särar på magnetkontakten. ON=särad magnetkontakt.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by Paxman »

Hej, och tack för svaret!

Det var slarvigt av mig att inte skriva att det är en Z-wavebrytare.

Lustigt nog trodde jag att det skulle vara mycket enklare att registrera Z-wave än 433, men så har inte varit fallet för mig. Tvärt om har alla 433-enheter varit supersmidiga att få in i systemet (ett fåtal var jag tvungen att fabriksåterställa för att de skulle reagera, men det var ju inte så jobbigt). Nu har jag i och för sig bara tre Z-waveenheter än så länge, så jag kanske inte ska döma ut det ännu...de två av/på-brytarna gick hyfsat smidigt att registrera, men magnetkontakten har jag alltså inte fått att fungera ännu.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by Paxman »

Knyter ihop den här tråden själv direkt. Idag när jag testade att installera om magnetkontakten så funkade som de skulle! Vet inte riktigt om jag gjorde något annorlunda, men nu funkar det i alla fall. Kontakten är in 100% tillförlitlig, men det hoppas jag på ska lösa sig när jag justerar de två delarnas montering lite.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by Paxman »

Nähe, nu strular det igen.

När jag justerade placeringen av huvuddelen för att få lite bättre läge tror jag att jag lyckades komma åt knappen på något sätt, så kontakten med Telldus Live bröts. Jag tog då bort enheten igen och la in den igen, men nu reagerar inte TL på den längre. Jag kan se att magnetkontaktens funktion är bättre nu, LEDen lyser som den ska när garageporten stänger. Inte som innan jag flyttade huvuddelen, då LEDen blinkade till ett par gånger vilket gav öppningssignal även när porten stängdes.

Jag har två Z-wave on/off-brytare som än så länge bara används som noder för att förstärka signalen till magnetkontakten, huset har ganska bastanta betonghålsstensväggar så signalerna har lite svårt att ta sig fram.

Magnetkontakten sitter på min garageport vilken är ganska långt från min ZNet, så när jag lär in kontakten måste jag flytta den. Måste båda delarna av kontakten vara med i denna operation, eller ska det räcka med att huvuddelen är i närheten?
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by Paxman »

Uppdatering direkt igen:

När jag lät grejerna vara ett tag så hittade Telldus Live kontakten själv. Jag vet inte om detta är vanligt, jag tror mig ha läst någon gång att Z-Waves mesh-system kan ta en stund innan det stabiliserar sig. Någon som kan bekräfta detta?

Sen är det fortfarande problem med att kontakten blinkar när porten stängs. Porten saktar in precis innan den når marken och jag har en känsla av att det gör att magnetkontakten hackar lite. Det blir liksom av-på-av när porten stänger. Detta gör att jag får en helt onödig pushnotis om att porten öppnats, fast den i själva verket precis har stängt.

Är det ett känt problem att magnetkontakterna "blinkar" på detta sätt?

Tilläggas bör att jag, eftersom det är så trångt, monterat kontakten stående och att magnetdelen så att säga glider in längs med huvuddelen. Försökte lägga in en bild på monteringen men forumplattformen vill inte att jag gör det.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by etompau »

Det kan nog stämma att det tar lite tid för systemet/controllern att bygga upp en lista över mesh-nätverket. Vet ej exakt hur det funkar, men säger som du att jag har läst det någonstans.
Det borde gå att få ordning på magnetkontakten, utan bild är det svårt att ge några tips. Du får väl testa till du hittar en bra position, kanske en kraftigare magnet kan förbättra funktionen.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetkontakt i Telldus Live

Post by Paxman »

Jag testade med lite olika magneter för att se ifall jag kunde manövrera kontakten närmare Znet:en, men då flimrade Led:en på kontakten. Testade magneter med olika styrka, allt från en svag kylskåpsmagnet till en neodymmagnet från en slaktad CD-ROMspelare från en dator. Ingen av dem resulterade i en stabil reaktion från LED:en.

Märkligt nog förändrades LED:ens beteende även när huvudenheten är monterad där den ska sitta efter att jag testat med andra magneter. Den var ju stabil innan jag började bråka med den igen, men nu flimrar LED:en även när kontakten känner av sin egen magnet.
Post Reply