Id Lock 101

Moderator: Telldus

perosb
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Id Lock 101

Post by perosb »

Hejsan!

finns det stöd för ID Lock 101 i ZNet än?
http://www.pepper1.net/zwavedb/device/991

Någon som vet/testat?

/Per
chali
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by chali »

Jag kör på detta med Telldus ZNet Lite v2
och det fungerar kanon att styra id-lock med mobilen.

/Mvh
hlunde
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by hlunde »

Hei, chali, jeg har en ID Lock med Z-Wave-modulen og Telldus ZNet Lite v2. Jeg har fått inkludert låsen i Telldus, men ingen kommandoer ser ut til å virke - som lås opp/igjen. Måtte du endre noe i innstillingene i Telldus? Fint med litt hjelp :-)
geirbakkw
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by geirbakkw »

Er også interessert i hvordan dette settes opp og hvordan det ser ut i telldus live.
kan en se om døren er igjen og låst?

-Geir
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

Slog till och beställde en ID Lock 101 med Z-wavemodul. Jag har väntat på att ASSA skulle få ändan ur vagnen och släppa Z-wavemodulen i Sverige men de verkar inte vara intresserade. Mina krav är rätt blygsamma; a) Ett rejält låshus b) Uppkopplat för övervakning och styrning, helst Z-wave c) Mifare [standard]taggar. Yale Doorman skulle ha klarat alla utom C om man släppt Z-wavemodulen i Sverige. Taggarna verkar visserligen vara Mifare men de används på ett sätt som inte ens ASSA:s passerkort till RX och ARX klarar. Min erfarenhet är att passerkort från ASSA, RCO och Stanley (fd Niscayah och Securitas Systems) går att använda sinsemellan, till och med ihop RCO:s Off-Line-läsare som använder taggen för att föra över information. Just taggarna verkar vara en källa till inkomst för ASSA då dessa speciella taggar är 4 gånger dyrare än ASSA:s "proffstaggar". ID Lock skickar med 10 taggar och säger sig följa industristandard.

Nu var det som sagt beställt men ännu inte levererad. Kommer att bli spännande att se om TellStick ZNet Lite v2 tycker om det eller om jag får inkludera den i min Domoticz Raspberry Pi som jag skaffade sedan jag ledsnat på att vänta på Tellstick Znet Pro. Det fick jag göra med en Remotec ZXT-120 som inte ville lira med Tellstick men som hoppade igång på första försöket med Domoticz. Det var ett tag och några versioner sedan så det kanske fungerar nu?
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

Jag har haft lite annat för mig så först nu har jag hämta ut paketet. Det första som slog mig var att det var tyngre än vad jag förväntat mig. Jag har ännu inte hunnit montera det då slutblecket kräver anpassning av dörrkarmen som inte är av senaste standard. Då klåfingerkoefficienten är hög har jag istället monterat ihop det på arbetsbänken för provkörning.

Första inkluderingen gick inte alls. Telldus Live ville inte inkludera låset som Z-wave Secure. Exkludering och nytt försök gick bättre. Jag har långt ifrån hunnit testa allting men det jag har testat har fungerat som planerat. En liten finess är att om du låser upp av misstag (från kod, tagg eller Z-wave) så återgår låset i låst läge efter 6 - 8 sekunder. Stian Øien som har bloggen Duppeditten http://disq.us/url?url=http%3A%2F%2Fwww ... uid=607602 har i sin utvärdering klagat på att låset är högljutt. Det vet jag inte om jag kan hålla med om, de flesta "professionella" lås (inte de som använder elektriska slutbleck) låter mera och då är ändå inte låshuset öppet. Mina egna passerkort av ASSA:s och Stanleys fabrikat gick att använda rakt av som utlovat.

Finns det då "förbättringspotential"? Det finns det alltid, till exempel kunde det har varit en hakregel som Yale Doorman. Tagg + PIN hade inte heller suttit fel. Tillfälliga koder också. I enhetshistoriken ser man bara om det är lokalt, Telldus Live eller Telldus Live! mobile. Däremot har jag inte hittat att man skiljer på kod, tagg eller knapp. Inte heller vilken tagg som använts. Vad jag kan utröna från Z-wavemodulens manual så skickar den både sådan status och larm. Telldus måhända implementerar bättre stöd för den eller att det är lösbart med LUA-skript?

När det gäller Telldus utveckling ser jag gärna att de implementerar stöd för egna konfigurationsfiler som andra tillverkare gör. Jag skulle inte heller bli ledsen för tvåstegsautentisering med hjälp av till exempel Google Authenticator som bland annat Microsoft gjort.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by tjabas »

Jag installerade själv ett idlock häromdagen, monteringen gick ganska bra, tog ungefär 1 timma, men då tog jag det lugnt och fint, själva inkluderingen av z wave gick väl sådär, jag kör med domoticz numera, men tidigare tellstick, och z wave controllern är en aeon zwave gen5, jag fick exkludera och inkludera låset flera gånger, men tillslut gick det, man måste välja att inkludera noden säkert, annars så verkar det inte gå.
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

Jag har nu haft ID Lock 101 installerat i några veckor och låset fungerar oklanderligt. Kopplingen mot TellStick ZNet Lite v2 lämnar dock en hel del att önska. Till att börja med själva kopplingen fungerar av och till. Batteristatus är till exempel mer än 14 dagar gammal. Sedan kan inte ID Lock 101 och Telldus Live komma överens om On/Off betyder låst/olåst och/eller dörren öppnad/stängd. Jag har gjort två event som skickar status när låsen går "on" och "off" och de skickar status både vid låsning/upplåsning och öppning/stängning av dörr. Det finns ett antal "Command Classes" som jag inte satt mig in i som kan förklara det hela.

Låset i sig fungerar oklanderligt även om jag skulle önska fler funktioner och inställningsmöjligheter. Tagg + PIN är en sådan. En annan är att inte bara låsa med att toucha panelen på utsidan utan kanske också behöva (inställningsbart) visa tagg. Det skulle vara intressant om ni som kopplat låset mot Domoticz till exempel delade med er av er erfarenhet.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by tjabas »

Intressant det där med batteri status, det får jag inte alls upp, hur fick du det att visas?
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

I Telldus Live under "Redigera enhet" så finns "Batteri". I Domoticz med dess omfattande anpassningsmöjligheter så borde det finnas under "Setup", "Hardware", "Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5" och "Control Panel".
zphinx
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by zphinx »

Fick mitt lås häromdagen och installerade utan problem.
Funkar fint med z-wave.
Dock stör jag mig på att man inte kan välja bort auto lås funktionen om man låser upp med mob. Som det är nu kan jag inte låsa upp kl 07:00 med automatik för då låser det igen efter 5-10sek om ingen har öppnat dörren.
Sedan skulle jag vilja kunna se om dörren står öppen under en längre tid. Kan va bra om någon har glömt o stänga dörren. Eller få en notis om dörren öppnas när den är olåst. Eller vilken tagg som har öppnat. Kan va bra o se vem som kommer hem så man kan ha koll på om ungarna har kommit hem som de skall.
Låset verkar vara kapabelt o skicka sådan info. Frågan är bara hur man knåpar ihop något bra om det. Går säkert o fixa med Lua för den som kan. För min egen del kan jag noll om Lua.
Får man bara till det här med notiser på ett smidigt sätt så är det ett väldigt kompetent lås känns det som.
Det borde finnas någon här som är expert på Lua.
Bomben
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Bomben »

Har Id lock någon tidsram på när och om en app är påvåg?
Går det att använda Id lock med Z wave modulen och Tellstick Znet lite v2 fullt ut?
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

Jag har inte sett någon information om att ID Lock har eller planerar någon app. Det följer visserligen med en radiomodul och fjärrkontroll men det går inte att koppla mot mobil utan en gateway.

Om ID Lock fungerar fullt ut med TellStick ZNet Lite v2? Ja och nej. Jag har troligen problem med radiotäckning trots "mesh networking" troligen beroende på att det inte gick att inkludera närliggande Z-wave-enheter i säkert läge. Fungerade mycket bättre på arbetsbänken än på plats där kommandon inte alltid verkar gå fram. Jag får event från dörrlåset men dessa är samma (Off) om dörren öppnas eller låses upp.

Trots de ovan nämnda och tidigare meddelade avvikelser så är låset användbart för mig. Det finns utvecklingspotential som man brukar säga, inte minst från Telldus sida, men de huvudsakliga kraven är uppfyllda.
Bomben
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Bomben »

Om man vill logga dörröppningar kanske man kan lösa det mee en magnet kontakt under tiden.
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Id Lock 101

Post by Esse non videri »

Bomben wrote:Om man vill logga dörröppningar kanske man kan lösa det med en magnet kontakt under tiden.
Problemet är att event genereras när dörren öppnas, alltså inte bara låses upp, något som jag inte återfinner i dokumentationen. Enligt dokumentationen ska följande utlösa en notifiering; "Manual Lock Operation, Manual Unlock Operation, RF Unlock Operation, Keypad UnLock Operation, Unlock By RF with invalid user code, Tampering och Contact Fire Service". Ingenting om "Door opened". Som jag ser det måste det finnas en lägesbrytare på förreglingsfallet som skickar en odokumenterad notifikation. Det är bara förvirrande då jag länge har haft dörrsensorer och inte för så länge sedan bytt en NEXA 433:a mot en Fibaro Z-wave på den aktuelle dörren.
Post Reply