stänga av rörelsevakt?

Moderator: Telldus

Post Reply
chze
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

stänga av rörelsevakt?

Post by chze »

jag har köpt på mig ett larmsystem som styrs av AEOTEC Multisensor 6 som sägs vara kompatibel med ZNet Lite.
Men har nu redan i min provrigg fått problemet att rörelsesensorn inte kan stängas av/på utan att gå in och redigera enheten(sensorn).
Det fungerar då inte alls som ett larm då jag enkelt måste kunna larma av.
Går det att lösa på något sätt?
magellan58
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: stänga av rörelsevakt?

Post by magellan58 »

Vet inte riktigt hur du tänkt att det skall fungera, men ett sätt är att använda en virtuell (fiktiv) brytare för att slå av/på larmet och sedan skapa en händelse som triggas av din sensor men som bara gör något i de fall som den virtuella brytaren är på (larmat). Det skulle tex kunna se ut såhär:

Triggers: Sensor går på, Villkor: Brytaren larm är på, Åtgärd: Aktivera siren och skicka email till xxx.

En virtuell brytare går bara (vad jag vet) att skapa som 433MHz device och eftersom Telldus z-net inte har någon mottagare för 433 så kan du enbart styra den via en telefon eller dator.
chze
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: stänga av rörelsevakt?

Post by chze »

magellan58 wrote:Vet inte riktigt hur du tänkt att det skall fungera, men ett sätt är att använda en virtuell (fiktiv) brytare för att slå av/på larmet och sedan skapa en händelse som triggas av din sensor men som bara gör något i de fall som den virtuella brytaren är på (larmat). Det skulle tex kunna se ut såhär:

Triggers: Sensor går på, Villkor: Brytaren larm är på, Åtgärd: Aktivera siren och skicka email till xxx.

En virtuell brytare går bara (vad jag vet) att skapa som 433MHz device och eftersom Telldus z-net inte har någon mottagare för 433 så kan du enbart styra den via en telefon eller dator.
Tack för svar!
Tänkte på den lösningen, eller att köpa en enklare z-wave brytare att använda som "if". Men i detta fall så kommer ju rörelsevakten konstant att trigga när vi är i huset, vilket kommer att dra ur batterierna på nolltid. Så jag skulle vilja kunna stänga av sensorn på något enkelt sätt även om det skulle ske nästa gång enheten vaknar.
Typ såhär:
När jag ska larma av så stänger jag av min "if" enhet vilket gör att sirenen inte drar igång. Samtidigt skulle ett kommando till rörelsevakten göra att den stänger av "motion detektorn" nästa gång den vaknar. På så sätt skulle den bara trigga under den tid mellan att jag "stängt av" larmet och att enheten vaknar nästa gång.
Och på samma sätt skulle larmet i så fall kunna sättas igång (med fördröjningen tills enheten vaknar).

Är det helt omöjligt att ordna?
Post Reply