Dålig räckvidd 433Mhz på Znet Lite

Moderator: Telldus

Post Reply
Peran75
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Dålig räckvidd 433Mhz på Znet Lite

Post by Peran75 »

Hej

jag installerade en Telldus Znet Lite igår. Vid test så funkar 433 (Nexa) enheterna bra om de är på samma våningsplan men den når inte alls enheter som är på ovanvåningen. Dessa enheter har enkelt kunnat nås av Nexas vanliga enkla fjärrkontroller eller rörelse & mörkersensorer från samma plats som jag nu har satt Telldus Znet. (20-talshus med träbjälklag mellan våningsplanen och tegelväggar men litet hus (ca 8x8m) med öppen planlösning)

Är detta normalt? Jag tycker att Znet med extern antenn borde ha bättre räckvidd än vad en liten Nexa fjärrkontroll har?
Finns det något man kan göra för att förbättra eller har någon annat tips?

En delvis annan fråga: Kan man koppla en Telldus Duo till samma "nät" som Znet och därmed få inkommande triggers från 433Mhz till Znet enheten? (Kanske därmed även förstärka signaler i 433 för att lösa ovan problem?)

Mvh
Per
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dålig räckvidd 433Mhz på Znet Lite

Post by Wavesswe »

Hej!

vad jag märkt är det ingen skillnad på min Net och min Znet Lite, va gäller räckvidd på 433mHz bandet, men det kan vara så att du placerat den så att det blir radioskugga någonstans. jag samkör min Znet lite och Net samtidigt, så det är inga problem.

Mvh Mathias
Peran75
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dålig räckvidd 433Mhz på Znet Lite

Post by Peran75 »

Hej

jag köpte en ny antenn (http://www.styrahem.se/p/288/battre-ant ... netduoznet) som jag kopplade in men fortfarande ingen mottagning, då provade jag att ta bort en fjärrkontroll från mottagarna och direkt funkade det (mina Nexa mottagare skall klara att ha 6 st sändare och jag hade bara 3 sedan innan men tydligen så var detta lösningen...). Dvs jag tror inte att Znet hade dålig mottagning utan felet låg helt enkelt i att alla de mottagarna som var på ovanvåningen var "fulla" och kunde ej ta emot fler sändare...

Däremot så blir jag nyfiken på att du har både Znet & net på samma nät. Jag funderar på att koppla in en Duo på samma nät så jag kan ta emot 433Mhz signaler för att trigga händelser. Har hört från m.nu att det skall funka men samtidigt läst att vissa haft problem med det?

Tack
Per
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dålig räckvidd 433Mhz på Znet Lite

Post by Wavesswe »

jag har min Net för att ta emot signaler och det funkar utan problem. jag har haft det så hela tiden, det är bara att du lägger till båda enheterna i samma inloggning i Live.
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dålig räckvidd 433Mhz på Znet Lite

Post by Berrabongo »

Schema och trigga händelser fungerar inte med Duo i live, har testat. Funkar endast med Net. :cry:
Post Reply