Fibaro motion sensor FGMS-001

Moderator: Telldus

Post Reply
Christwi
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fibaro motion sensor FGMS-001

Post by Christwi »

Hej,
Har nyligen skaffat en Telldus Tellstick Zwave Lite och är ny på detta så har överseende om jag ställer dumma frågor.
1. Kopplade in Fibaro motion sensor och den visades i Telldus Live.
2. Under Visa Sensorer visas temp och lux
3. Om jag klickar på enheten under Kontrollera Enheter så kan jag under Visa enhetshistorik se att den har reagerat på rörelser.

Nu till mina frågor:
Enheten läste av temp och lux senast den 4 dec. I rörelse historiken finns det en logg från de 6 dec
M a o så verkar kommunikationen slutat. Hur tar jag bort en enhet så jag kan lägga till den igen? (Såg i ett annat inlägg att sensorer skulle försvinna automatiskt efter några dagars inaktivitet, men så har inte skett)
Är det Exkludera enhet som gäller? Om ja, skall den tas bort både från Grupp 1 och Grupp 3? (Såg i annat inlägg att ZNet Pro texten inte har någon relevans)

När jag får igång den igen, hur får jag en händelse att ske när den detekterar en rörelse?
Och på samma sätt, hur får jag till en händelse när sensorns temp passerar ett värde eller lux?
FYI Jag har ännu inte skaffat Telldus Live! Pro men utgår ifrån att det inte har någon betydelse.

Vänligen
Christer
magellan58
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro motion sensor FGMS-001

Post by magellan58 »

Hej,

Jag har samma sensor, du kan få den att trigga en händelse genom att låta händelsen styras av att enheten går "på", Telldus Live ser enheten som en vanlig "on/off" enhet. Med default inställningar kommer Fibaron att skicka "on" när rörelse detekterat och sedan skickar den "off" 30 sekunder efter det att rörelserna försvunnit. Denna tid kan ändras med parameter 6 på enheten.
Christwi
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro motion sensor FGMS-001

Post by Christwi »

Tack för svaret!
Jag har skapat en simpel händelse:
Om Triggers detekterar en händelse i Hallen (On eller Off) så är Åtgärden tända en lampa, det sker aldrig. Jag har inga villkor.
När jag tittar i Visa enhetshistorik så loggar den 3 st On poster och som du mycket riktigt påpekar, och 3 st Off loggar 30 minuter senare. Varför 3 st?
Om jag går in i Associationer så finns rörelsedetektorn inlagd under Grupp 1 och Grupp 3, är det rätt?
Sen tycker jag den uppdaterar sensor värden sällan (temp o lux), sista avläsningen skedde 23:42 2015-12-13, just nu är klockan 18:36 den 14 dec. Hur fungerar det för dig?
Jag har inte skaffat Telldus Live! Pro ännu, är det orsaken?
/Christer
magellan58
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro motion sensor FGMS-001

Post by magellan58 »

Jag har Pro så jag vet inte hur det funkar med standardtjänsten. Men min ger också tre signaler enligt historiken dock kan jag utan problem få den att tex tända en lampa eller skicka ett mail (dvs trigga en händelse).
Grupp 1 måste vara associerad med din Tellstick för att rörelser skall kunna detekteras och grupp 3 för att skicka temperatur och ljus.

Hur ofta temperatur och ljus skickas styrs av parameter 40, 42, 60 och 62, men default är ju att den skickar minst var 900:e sekund (dvs en gång i kvarten). Jag hade faktiskt problem när jag först installerade den och det verkade som inte routingen fungerade, dvs den satt för långt från telesticken för att få direktkontakt och det verkade inte som kommunikation via de andra devicen (ett antal fibaro wallplug) fungerade. Jag flyttade telesticken till en mer central position i huset och nu verkar allt funka, troligen har den nu direktkontakt. Jag har satt värdena i parameter 42 och 62 till 600 och får regelbundet ett värde var 10:e minut. har också justerat 40 och 60 till 100 (100 lux) respektive 2 (0,2 grader). Vilket gör att jag får en direktrapport om mätvärdena förändras mer än så (oklart inom vilket tidsintervall men jag antar att det måste vara mellan två standardrapporter, dvs 10 minuter i mitt fall).
Cadryc
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro motion sensor FGMS-001

Post by Cadryc »

Har inte den här fibaron även vibrationssensor? Fungerar det med Tellstick Znet lite v2?
Post Reply