Telldus Tellstick Znet 433mhz vs 868mhz

Moderator: Telldus

Post Reply
BadBlake
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Tellstick Znet 433mhz vs 868mhz

Post by BadBlake »

Kjøpte en Tellstick Znet for en måned siden og jeg må si at jeg er veldig skuffet over det som kalles Znet(868Mhz). Jeg kjøpte en TZWP-102-znet plugg som jeg ville ha i garasjen for å slå av/på lys fra Tellstick. Dette er en avstand på ca.20m -ingen kontakt mellom plugg og Tellstick.
Prøvde min gamle Telldus TSR102/EWR0006 (433Mhz) av/på plugg og den virket perfekt. Jeg trodde 868 hadde lengre rekkevidde en 433? Eller er det feil med min Tellstick el med den Znet pluggen?
Prøvde Znet plugg i et annet rom i huset som er ca.8m fra Tellstick -ingen kontakt der heller.
Prøvde Znet plugg i etasjen under Tellstck -ingen kontakt.
Prøvde Znet plugg i samme rom som Tellstick -avstand ca. 2m -kontakt med en gang.
Hva er feil her -noen som vet/kan tippse meg om hva å gjøre?
Er det feil på Tellstick når det gjelder 868Mhz? Den funker veldig fint på alle mine 433Mhz plugger og sensorer.
Hvordan å finne ut av dette?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Tellstick Znet 433mhz vs 868mhz

Post by etompau »

433 MHz har längre räckvidd än Z-wave, that's the hard fact.
Z-wave er konstruerat för at nyttja "mesh-funktion" dvs flera Z-wave-enheder virker som repeater og vidaresänder signalen=ökad rekkevidd.

I dit fald så skulle jeg sige at du trenger til en net-ansluten (230 V) enhed som då placeras mellan Znet og enhed i garasjet.

Notera også at antennen för 868 MHz sitter internt i Znet, placera ikke ZNet på metallstykke eller i direkt närhed till kablar/strömförsyningsenheder etc, detta kan påvirke rekkevidden.
Post Reply