Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Moderator: Telldus

Post Reply
BadBlake
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by BadBlake »

Jeg har hatt en Tellstick Duo i mange år nå og har flere temp målere og strømbrytere og div koblet opp mot denne. I dag fikk jeg min Znet i posten og lurer på om det er en enkel måte å overføre alle brytere/målere til Tellstick Znet uten å må legge de inn hver for seg manuellt slik jeg måtte gjøre da jeg først la disse til min Duo? Blir mye arbeid å få lagt disse inn hvis jeg må gå igjennom denne prossedyren igjen. Håper noen kan svare meg på dette :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by etompau »

Det ska ikke udelukkes att du får et spörsmål i Telldus Live hvis du vil overföra enheder og schema til den nya Znet. Sådan virker det når du tilsluter en ny Tellstick (Net/ZNet) til samma netverk/konto der det tidligare findes en Tellstick.

Ellers er det en nem process at kopiere befintlige huskoder för enhederna i Duo till nyoprettade enheder i ZNet.

Temp-måler(sensorer) kommer automatiskt at registreras av Znet, du må sedan selv give dom navn.
BadBlake
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by BadBlake »

Hei;
Takk for svar. Det funket fint med strømbryterne men temp målerne kommer ikke automatisk. Har 9 stk og bare 5 dukket opp på Tellstick Znet. Alle er av Clas Ohlson type. Alle synlige i min Duo men ikke i Znet. Mulig å legge til manuellt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by etompau »

Nej, det går ikke at manuellt tilföre sensorerna.
At ikke alle 9 dukker op, beror sandsynligtvis på at signalen fra sensorerna ikke når fram till ZNet.
Testa lidt forskillige positioner för din ZNet.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by tronde »

Hvis det er 36-1797 / WT450H er det godt mulig at du ender opp med å bytte sender i dem. Det har vært veldig mange problemer med å få Tellstick net til å lese dem, selv om de støttes. Jeg har en mistanke om at mottakeren i tellsticken er litt kresen på frekvensområdet, og at den originale senderen i termometeret ligger litt på utsiden. Den gamle duen kan være mer tolerant enn den nye. Jeg har 22 stykker nå, og det er bare en som har original sender. Du kan begynne med å legge en av dem ved siden av tellsticken og se om den kommer inn.

viewtopic.php?f=2&t=2064
BadBlake
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by BadBlake »

Hei;
Ja det er den typen du beskrev. De ligger rett ved siden av min Znet men den registrerer de ikke. :(
Så på den linken din ang. bytte av sender og mottaker. Har lyst å prøve å gjøre dette. Fant ikke den selgeren du nevnte men fant flere som kunne ligne på de som du har avbildet i din link.
Kan du se på denne linken og se om dette er den rette typen?
https://www.ebay.com/itm/203709803461?h ... Sww1lhm1eD
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by tronde »

Den kan brukes. Er litt stor, men jeg har brukt minst en selv. Prisen er også god.
Det som er veldig viktig, er at det er sender for 433 MHz og ikke 315. Mange kinesere selger begge. 315 er for USA.

Edit:
Jeg mener å huske at jeg plasserte min i det tomrommet hvor spiralantenna er på mine bilder, og at jeg la ut antenne som løs ledning på ca. 165 mm. Du ser fort hvor du finner en plass. Jeg husker ikke hva jeg har gjort med alle mine nå, for jeg har brukt flere typer sendere etter hva som var billigst da jeg kjøpte.
BadBlake
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by BadBlake »

Hei igjen;
Hvis den er større enn den du har -blir det problematisk å sette den inn? Syntes de alle ser like store ut:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=43 ... r+link+kit

Hvis du har anledning, kan du peke meg i retning av en som passer bedre på den siden? Takk for all hjelp i denne
forbindelsen. :D
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by tronde »

Bruk den du fant først. Jeg har brukt minst en av dem, men husker ikke i hvilken sensor, eller hvordan den ble plassert. Jeg har lett blanding av sensorer med intern og ekstern antenne så det er ikke nok å se på utsiden hva jeg har inni. Jeg har nok brukt minst en sender av alle de typene som er i salg. Det holder lenge med vanlig kontortape hvis du blir så trangt at du må isolere - det er ikke mer enn 3V. I verste fall kan du ha senderen på utsiden også.

Jeg har ingen liggende av de to typene med stor rund metallkapsel nå, så jeg får ikke målt størrelsen, men det er 2,54 mm mellom hver av pinnene. Da er det 5,08 mellom GND og VCC.

Jeg har brukt noen av H34A også. De er nok de fysisk minste du finner. Dette er de billigste jeg fant i farta. Det er for 5 stykker. Disse er det mange som også selger i 315 MHz, så vær sikker at du får rett type.

https://www.ebay.com/itm/184934932196

Jeg har inntrykk av at de med rund metallkapsel har sterkere sender, men har ikke gjort noe aktivt får å finne ut mer.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Overgang fra Tellstick Duo til Tellstick Znet

Post by tronde »

19 x 19 mm er nok den første du linket til. Den på bildet ditt har en liten bit øverst som er til å bryte av. Jeg fikk den inn i boksen på et eller annet vis, men du kan jo gå for del lille hvis den frister mer.

5b7c9f9a14dfd38ca7dd8a7feb7b23b8.jpg
5b7c9f9a14dfd38ca7dd8a7feb7b23b8.jpg (91.79 KiB) Viewed 4983 times
Post Reply